Guldmjölk på mitt sätt

De flesta som följer min blogg, samt hänger med mig på Instagram och Facebook vet att jag älskar att starta min dag med en stor kopp guldmjölk. Bättre start på dagen går knappast att få.

Guldmjölk är en varm dryck baserad på gurkmeja som är helt fantastisk på att stödja det friska i din kropp. Gurkmeja är en starkt antiinflammatorisk krydda. Visste ni att nästan alla moderna folkhälsosjukdomar har sin grund i kronisk och långvarig inflammation i kroppen? Men även fast man vet att gurkmeja är så hälsosamt så kan det ibland vara svårt att veta hur sjutton man ska få i sig det. Att dricka en kopp guldmjölk är ett utmärkt sätt att göra detta på. Jag använder även gurkmeja i matlagningen så ofta jag kan, så som i soppor och grytor.

Gurkmeja innehåller bland annat något som heter curcumin som har enormt positiv inverkan på vår hälsa och som kan läka och motverka inflammation i kroppen. Men för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig detta ämne så behöver den lite hjälp på traven och då är framförallt malen svartpeppar och kallpressad kokosolja fantastiska då dessa båda hjälper till att göra gurkmejan lättupptaglig för kroppen. Här har jag berättat tidigare om gurkmeja. Tillsammans med kryddor som kanel, kryddnejlika och kardemumma som alla är både riktigt kraftfulla antioxidanter OCH som innehar starkt antiinflammatoriska egenskaper så blir det en hälsodryck deluxe.

Jag dricker min kopp varje morgon och som alla småbarnsföräldrar vet så är tiden på morgnarna ofta knapp. Jag gissar att det även gäller dem som inte har barn. Det är precis som att klockan går mycket fortare mellan klockan 06.00 och 08.00. Så för att kunna göra bra och hälsosamma val under morgonen så måste de vara enkla och snabba att genomföra, annars får åtminstone inte jag till det. Därför har jag gjort om receptet så att det ska bli så enkelt som möjligt och skippar delen då man ska värma mjölk för att ha det som bas. Jag dricker helt enkelt min guldmjölk precis som en kopp te, med vatten som bas och endast lite havremjölk eller mandelmjölk för att få drycken i lagom dricktemperatur. Det går också hur bra som helst att helt utesluta någon form av mjölk och dricka den med enbart gurkmejapastan och kokat vatten.


Här kommer receptet på min variant av guldmjölk:


RECEPT SARAS GURKMEJAPASTA

1 dl malen gurkmeja (jag använder denna eller denna)
2 dl vatten
1 tsk mald ekologisk svartpeppar
2 tsk ekologisk äkta kanel
1 tsk ekologisk mald kryddnejliga
1 tsk ekologisk mald kardemumma
3 msk kallpressad ekologisk kokosolja (jag använder Kung Markattas)

Gör så här: Koka gurkmejan med vatten på svag värme så det endast sjuder väldigt försiktigt. Rör om då och då så den inte bränns i botten. Låt sjuda 8-10 minuter. Den kommer då att ha blivit ganska torr. Ta sen av från plattan och blanda i kryddorna samt kokosoljan och rör om ordentligt så allt blandar sig väl.

Förvara sedan i en glasburk med tättslutande lock i kylskåpet. En sats räcker till en daglig kopp för en person i ca två veckor och det är ungefär så länge som gurkmejapastan håller sig fräsch i kylskåpet.

Är man inte van att äta kokosolja så kan man lätt bli illamående till en början. Om du inte äter kokosolja sedan tidigare så är det bättre att utesluta kokosoljan och istället lägga till en liten, liten klick direkt i koppen när du ska dricka din guldmjölk. Prova dig fram och öka mängden i takt med att din kropp accepterar det.


RECEPT SARAS GULDMJÖLK

Ta en rejäl tesked gurkmejapasta i en stor kopp och fyll koppen med kokhett vatten. Toppa med lite mjölk (jag använder ekologisk havremjölk men t ex mandelmjölk fungerar också toppen). Rör om. Klart! Avnjut din kopp och känn livet i dig! Ge dig själv en kärleksfull tanke och känn känslan av att du ger dig själv en bra start på din dag.

Uppdataering augusti 2021: Det går precis lika bra att dricka din guldmjölk utan någon form av mjölk, med enbart en tesked gurkmejapasta och kokande vatten. Rör om och låt svalna till lagom dricktemperatur.

Blanda 1 dl malen ekologisk gurkmeja med 2 dl vatten och låt sjuda på svag värme i 8-10 minuter.

Så här ser den färdiga gurkmejapastan ut. Förvara den i kylskåp och ta en rejäl tesked i en kopp med hett vatten varje morgon och välkomna dagen.

En klick gurkmejapasta tillsammans med en kopp kokhett vatten och en skvätt mjölk blir en ljuvlig gulkmjölk.

För er som vill inspireras till fler dagliga goda vanor så har jag skrivit om vilka mina är här. Jag önskar er alla en fin måndag och en riktigt bra start på den nya veckan. Idag är det vårdagjämning och livet kan inte vara mycket härligare än så. För mig är det så att denna del av året känner jag mig som allra mest levande och bara känslan av att ha våren, ljuset och sommaren att se fram emot gör att allt som annars skulle känts tungt och motigt nu är väldigt mycket enklare att tampas med.







___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. Varför måste gurkmejan ska koka ihop med vatten? Går det inte att blanda torra ingredienser med kokosolja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Enligt den yogiska traditionen så ska gurkmejan kokas mellan 8-10 minuter för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig alla gurkmejans hälsobringande egenskaper, bland annat för att den ska kunna hjälpa till att mjuka upp stela leder.

      Jag gissar att det är något i gurkmejan som endast blir tillgängligt för kroppen att ta upp genom att den kokas på detta sätt. Precis som med bönor, linser och nötter så blir de mer lättillgängliga för våra kroppar att ta upp om de blötläggs. Min gissning är att det är något liknande för gurkmejan. Men koka den gärna varsamt på svag värme.

      Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera
  2. Fantastiskt recept! Tack! Är ju drygt att koka guldmjölk i 10 min varje dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta recept är helt gudomligt. Jag dricker en kopp så gott som dagligen, och de dagar jag inte gör det så riktigt längtar jag efter att få dricka det igen. Det går snabbt och enkelt och en omgång gurkmejapasta räcker i alla fall i två veckors tid. Superbra! Hoppas att du ska gilla receptet lika mycket som jag gör.

      Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.