Att lägga till goda vanor

Idag ska jag skriva några rader om goda vanor. Det känns så otroligt bra att införliva en ny god vana i sin vardag och idag tänkte jag dela med mig av några de goda vanor som jag lagt till i min vardag under de senaste åren och som jag är övertygad om stärker min hälsa både på kort och på lång sikt. Vissa av vanorna gör jag i perioder, andra dagligen utan uppehåll.


Det finns mycket mer som jag skulle vilja göra. Som att skaffa en vattenrenare hemma (för att rena vattnet från tungmetaller, kemikalier, klor och fluor), yoga varje dag utan uppehåll (det orkar jag bara i perioder), lägga mig i tid på kvällarna för att få en god natts sömn och mycket, mycket mer. Men istället för att tänka på allt som jag INTE gör så gläds jag åt de goda vanor som jag FAKTISKT GÖR och som jag lagt mig till med under de senaste åren. Läs mer om det förhållningssätt som fungerat så otroligt bra för mig att motivera mig själv till positiva bestående förändringar i mitt förra inlägg.

Jag inser nu när jag försöker sammanställer de goda vanor som jag gör regelbundet att jag faktiskt gjort enormt stora förändringar till det bättre. Men det har tagit tid, och vissa saker har jag grunnat på i mer än ett år innan jag börjat med dem. Men för att börja med något nytt så tror jag att den viktigaste drivkraften är lust, och om man försöker göra förändringar i sitt liv på grund av att man vet att man borde, för att det dåliga samvetet säger så, så tror jag att förändringen sällan blir bestående.

Här kommer lite inspiration kring de goda vanor jag gör. Kanske kan någon av dem få även dig att våga testa? 


MINA GODA VANOR

- Jag börjar varje dag med torrborstning. En fantastiskt sätt att starta dagen på som gör att jag vaknar och piggnar till ordentligt. Att torrborsta är bra bland annat för att få fart på kroppens eget avloppssystem, lymfsystemet, och hjälper alltså till att transportera bort gifter ur kroppen. Här berättar jag mer om torrborstningens alla fördelar samt hur du går tillväga. Att borsta igenom kroppen är ett mjukt och skönt sätt att vakna till ordentligt på morgonen tycker jag.


- Jag dricker ett stort glas med kroppstempererat citronvatten varje morgon (här och här har jag skrivit om detox med vatten tidigare). Att fylla på med vätska och gärna med en halv pressad citron i glaset så att kroppen blir mer basisk är ett otroligt enkelt men kraftfullt sätt att behålla god hälsa. Ibland blandar jag även i en tesked kallpressad ekologisk kokosolja för att få i mig bra fett.


- Till frukost dricker jag allt som oftast en stor kopp guldmjölk som innehåller gurkmeja. Här har jag skrivit om detta tidigare, som är ett av mina mest lästa inlägg. Gurkmeja är en av de allra starkaste antiinflammatoriska kryddorna som finns och fördelarna med att äta denna krydda är enorma. Det är en mycket kraftig antioxidant och flera studier visar att inta curcumin som finns i gurkmeja bland annat motverkar alzheimer och hjälper vid ledgångsreumatism och stela leder. Jag har blivit smått beroende av att dricka detta varje morgon. Jag tar en tesked gurkmejapasta i en stor kopp med kokhett vatten och häller på lite mjölk samt mortlar svartpeppar över. Jag dricker det som andra dricker sitt morgonte. När jag kokar en sats med gurkmejapasta så räcker den ungefär 2 veckor och det är så länge som den brukar hålla sig fräsch i kylen. Jag gör uppehåll ibland, för att jag tror att det är bra att inte alltid göra samma sak / äta samma saker dagligen, men efter en vecka eller två utan min stora kopp guldmjölk på morgonen så har jag nästan smått abstinens efter att få dricka min guldmjölk. Här hittar ni mitt eget recept på guldmjölk.


- Sedan snart två år så gör jag min egen kefirHär berättar jag hur det går till, en procedur som tar max 5 minuter per dag i arbetsinsats. Kefir är en fermenterad dryck som innehåller miljontals goda bakterier som stärker en god tarmflora. Ni vet väl att all hälsa börjar i mage och tarm? Så att äta sånt som stärker de goda bakterierna i mage och tarm är oerhört hälsosamt, jag skulle säga nödvändigt för att behålla en god hälsa på sikt. Överlag att äta fermenterad mat är otroligt bra för tarmfloran. Andra sätt att få i sig dessa goda bakterier förutom att dricka kefir, är att göra sin egen surkål (här och här hittar du recept på hur du enkelt gör din egen), baka bröd med surdeg och dricka kombucha.


- Av kefiren gör jag sedan smoothie till frukost så gott som dagligen. Det är så oerhört enkelt och eftersom smoothien innehåller så mycket näring och goda fetter så är det den bästa starten på dagen enligt mig. Kefir är basen i mina smoothies och jag brukar använda ca 4-5 dl, och sen lägger jag till några matskedar frysta bär, en fryst grön banan (gröna bananer är fyllda med nyttiga fibrer som bland annat pektin som är mycket bra för tarmfloran), 2-3 matskedar linfröolja för att få i mig och familjen riktigt bra fett, ibland ett till två råa ägg, ca 3 teskedar linfrön eller chiafrön. Jag lägger ofta också i en stor näve spenat då jag gör blåbärs-smoothie, då göms det gröna i den blåa färgen (då mina barn inte gillar gröna smoothies än så länge) och barnen märker inte att den innehåller spenat. Ibland river jag i lite ingefära och ofta tar jag två matskedar med vita bönor. Om smoothien blir för tjock så späder jag med havremjölk (vi har den från Oatly). Detta räcker till frukost för hela familjen (4 personer). Jag använder endast ekologiska råvaror för att slippa rester från bekämpningsmedel m.m. Jag får ofta frågor om vilken mixer jag använder. För att göra smoothies har vi en mixer som heter Wilfa Knus S BL-1200. Jag är otroligt nöjd med den. Den har vunnit pris som bäst i test, och den är mycket prisvärd (kostar i dagsläget 799 kronor). Den har starkt motor och klarar lätt att mixa även frusna bär m.m. Enda nackdelen är att den låter väldigt högt när den är igång. Själva kannan är i glas (vilket var det som gjorde att jag föll för den då jag vill undvika plast, allra helst om vi mixar något varmt i mixern alternativt fett då värme samt fet mat gör att tillsatsämnen i plast lättare släpper från produkten och därmed hamnar i maten). Själva basen är gjord i rostfritt stål. Att jag började med smoothies till frukost från början var att jag bestämde mig för att göra våra frukostar helt sockerfria. Annars är nämligen frukost en vanlig källa till högt intag av socker. Det är tillsatt socker i väldigt många av våra vanliga frukostalternativ (t ex smaksatt yoghurt, ofta i köpebröd, i köpt juice, samt i pålägg som leverpastej, kaviar och skinka är det också vanligt med tillsatt socker). Jag ville inte att våra barn skulle starta dagen med socker, det kändes så oerhört fel. Det var så det började och eftersom smoothie går att variera i det oändliga så är det den perfekta frukosten tycker jag och jag vet att vår frukost inte innehåller socker.

Vår mixer heter Wilfa Knus S BL-1200. Här köpte jag den.

- Jag går en rask promenad på 30 minuter dagligen. Detta försöker jag att inte tumma på, utan jag promenerar oavsett väder. Här har min morfar varit en stor inspirationskälla. Han fyllde nyss 90 år och piggare 90-åring får man leta efter. Jag tror att en viktig faktor för honom varit just hans dagliga promenader. Jag mår oerhört gott av denna vardagsmotion och de gör mig mer medvetet närvarande (mobiltelefonen är strikt förbjuden att använda då jag promenerar). Jag promenerar allt som oftast på min lunch eftersom jag då samtidigt kan tanka högst andel dagsljus vilket är så behövligt nu under årets mörkaste månader. Det är ofta under mina promenader som upplägg för nya inlägg här på bloggen föds. Här och här har jag skrivit mer om mina promenader. Det finns massvis med studier på att daglig vardagsmotion på 30 minuter är det absolut bästa för att behålla en god hälsa och jag kan inte annat än skriva under på den punkten.


- Höst och vinter gör jag dagliga juicer i vår råsaftcentrifug. Jag använder mestadels grönsaker och sötar upp med ett äpple eller en apelsin för att få lite snällare smak. Här får man dock vara försiktig och inte använda för mycket frukt så att juicen blir en källa till stort intag av socker. Jag brukar juica t ex rödbeta, en liten bit ingefära, morot, selleri, stammen från broccoli och blomkål, stammen på grönkål. Det går sämre att juica spenat t ex, det är mycket bättre att köra i en mixer. Jag får ofta frågor kring vilken råsaftcentrifug vi har. Den heter Sage Nutri Juicer Pro by Heston Blumenthal. Den är tillverkad i rostfritt stål och endast skräpdelen och toppen som man matar ned grönsakerna med är i plast. Det innebär att grönsakerna knappt kommer i kontakt med plast (förutom när de matas ned). Den har en stark motor vilket innebär att all juice från frukt och grönsaker tas tillvara och det blir väldigt lite spill. Den har även en funktion där man kan göra puréer där allt av frukten tas tillvara , t ex med banan och ananas, s.k Froojie. Jag har dock inte testat denna funktion ännu. Den var väldigt dyr i inköp, närmare 5000 kronor, men jag hade turen att få den i present och vi använder den så gott som dagligen under höst och vinterhalvåret. För mig är det väldigt viktigt att äta ett högt intag av grönsaker, och att juica är ett enkelt sätt att få i sig stora mängder.

Vår råsaftcentrifug heter Sage Nutri Juicer Pro by Heston Blumenthal 

- Jag försöker att yoga 20-40 minuter varje dag. Det tog flera år av yoga i studio innan jag kom igång med att träna hemma, trots att jag ville det ända från det att jag startade med yoga för 10 år sedan. Men med yogan är jag lite av en periodare. Jag mår oerhört bra av att träna ett kortare pass varje dag, men emellanåt blir det endast yoga då jag går iväg och tränar i grupp 1 1/2 timme varannan vecka. Jag tränar hos Lars Zika i Örebro. Här och här har jag tidigare skrivit om hur välgörande yoga är för mig. Förutom att det håller kroppen mjuk och rörlig så är det nog den mentala biten som är den allra största fördelen. Att träna yoga är att träna medveten närvaro och när jag tränar yoga regelbundet så är jag mer medvetet närvarande i vardagen, d.v.s det "smittar över" till mitt övriga liv. 


- Meditation. Just nu ligger mina meditationer på is, men jag hoppas kunna ta upp det snart igen. Här har jag tidigare skrivit om zenmeditation. Även när det gäller meditiation så finns massvis med forskning som visar på att endast 10 minuters meditation per dag är oerhört välgörande för hälsan. Man skulle kunna tro att meditiera skulle vara enkelt (att bara sitta rakt upp och ned och göra ingenting annat än att fokusera på sina andetag) men jag upplever att detta är något av det allra svåraste att praktisera av alla mina goda vanor. Jag väljer dock att inte döma mig själv för att jag just nu inte fixar det, utan tänker att jag har en paus och ska snart testa igen.


- Socker-detox. Sedan 25 dagar tillbaka så har jag för första gången i mitt liv helt uteslutit socker från min kost. Jag ska villigt erkänna att jag är svag för sötsaker även om jag försöker att välja sötsaker som är naturligt sötade och från ekologiska råvaror. Men men då jag vet vad socker kan göra för skada i vår kropp så ville jag testa att sluta helt under en period. För mig har detta varit en stor utmaning, men som gick lättare efter att jag klarat de två första veckorna. Att inte äta socker innebär i praktiken att det är i princip omöjligt att gå ut och äta på restaurang då det finns tillsatt socker i nästan allt. Jag har även valt att utesluta naturliga sötningsmedel så som torkade frukter, honung och dadlar m.m. Jag äter dock en till två frukter per dag då jag inte vill vara utan den näring som de innehåller. Jag hoppas kunna se många hälsoeffekter av denna detox från socker och återkommer senare med resultaten av denna utmaning. Just nu är målsättningen att klara 30 dagar men sen får jag utvärdera om jag fortsätter en period till. Det ger en enorm kick att veta att jag klarar av detta och jag tror att det är hälsosamt att i perioder låta kroppen vila helt från socker.


- Oilpulling. D.v.s skölja munnen med kallpressad kokosolja som drar ut gifter och bakterier ur munnen och gör tänderna vitare. Här har jag tidigare berättat om detta. Kallpressad ekologisk kokosolja är enormt hälsosam och förutom att skölja munnen så använder jag kokosolja som hudkräm emellanåt (dock aldrig till ansiktet). Det är en olja som tål hög upphettning och därför är den perfekt att steka i. Jag tillsätter alltid en stor matsked kokosolja när jag kokar havregrynsgröt vilket gör gröten riktigt krämig och god. Det går utmärkt att ersätta annan olja eller smör med kokosolja när du bakar eller lagar mat. Jag har valt att endast använda den som har kokossmaken kvar då den smaklösa är raffinerad och därför inte lika hälsosam. Men har man svårt för kokossmaken så kan den utan smak vara ett bra alternativ.


- Sedan några helger tillbaka så testar jag och min fru så kallad periodisk fasta under helgerna. Det innebär att vi inte äter under 16 timmar i sträck. Vi slutar äta kl 18.00 på fredag kväll och äter sedan inte frukost / brunch förrän kl 10.00 på lördagen, och sen samma sak mellan lördag och söndag. Målsättningen är att klara av att fasta i 18 timmar / dygn, d.v.s från kl 18.00 en kväll till kl 12.00 följande dag och kanske klara av att göra denna fasta tre dagar i veckan. Anledningen till att periodisk fasta är så bra är för att det innebär att kroppens organ får vila och återhämta sig, något som de aldrig riktigt får chansen till om vi äter till sent på kvällen och sedan frukost nästa dag. Det är okej att dricka te och vatten under de timmar man fastar. Periodisk fasta är ett av de mest effektiva sätten att bli av med kronisk inflammation i kroppen, något som de flesta av oss bär på i mer eller mindre grad och som ligger bakom väldigt många av våra sjukdomar i västvärlden. För oss passar helgerna perfekt för att testa på denna metod, då jag än så länge skulle ha svårt att klara av att starta dagen utan frukost på vardagarna, men förhoppningsvis går det lättare och lättare och vi kan klara av att fasta även en dag mitt i veckan. Det långa uppehålllet utan mat gör att kroppen börjar bränna fett vilket är fantastiskt eftersom det är i våra fettdepåer som kroppen lagrar gifter som vi fått i oss (skadliga kemikalier från vår vardag). På detta sätt så blir vi av med de skadliga kemikalier som lagrats i våra fettdepåer. Detta var något helt nytt för mig och första gången jag kom i kontakt med periodisk fasta var när jag läste boken Food Pharmacy av Lina Nertby Aurell och Mia Clase som för övrigt är en helt fantastisk bok som jag verkligen rekommenderar alla att läsa.


Nu kanske det låter som jag är superpräktig och gör allt rätt. Vissa kanske tänker vad är det där för en övermänniska som klarar av att leva på det sättet. Självklart så har jag perioder då jag hoppar över både en och två och tre av dessa goda vanor. Det är helt okej, det är till och med så det SKA vara. Ingen är perfekt och livet skulle bli enormt tråkigt om inte annat av att alltid göra samma sak dag ut och dag in. Ingen kan klara av att leva 100% hälsosamt hela tiden. Det är inte heller något man måste göra för att behålla god hälsa. Men det är min strävan att göra dessa goda vanor regelbundet och som jag skrev i mitt förra inlägg så är det viktigaste kanske att jag inte ger mig själv dåligt samvete för de gånger jag inte hinner eller kommer ihåg att göra mina goda vanor, utan snarare tänker jag att jag är glad att jag gör så mycket ändå att det inte är hela världen om jag i en period inte orkar gå på promenaderna, eller träna yoga eller vad det nu kan vara. På så sätt så kommer jag snabbare tillbaka till min goda vana som blivit bortglömd under en period. Jag styrs av lust istället för en piska från det dåliga samvetet, och jag påminner mig själv om att alla de goda varnorna faktiskt är en kärlekshandling till mig själv och till min familj, för att stärka vår hälsa.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Läser en del på din blogg då och då. Jag har jobbat med dricksvattenrening på kommunalt vattenverk i många år, är det kommunalt vatten du har, eller egen brunn? Undrar lite hur du tänker, man bör veta ganska precis vad det är man ska ta bort och välja teknik därefter. Har du problem med ditt vatten? Om du har kommunalt vatten så finns det analysresultat du kan få ta del av hos din kommun. Med egen brunn är det så klart du själv som har kvalitetsansvaret, men ändå viktigt veta vad du vill förändra innan du kan utföra det, om något behöver göras. Läs gärna mer på livsmedelsverkets hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag vill rena vatten från tungmetaller, klor och fluor och kemikalier så som Bisfenoler m.m. Jag vet att det finns gränsvärden för alla dessa ämnen och eftersom jag har kommunalt vatten så ligger med all säkerhet alla ämnen under satta gränsvärden. Men jag vill gå ännu längre, d.v.s jag vill få bort dessa ämnen helt från mitt vatten. Har du tips på vem jag bör kontakta samt vilken typ av vattenreningsmetod som är bäst? Mvh /Sara

      Radera
  2. Nej, jag har inga tips, är rädd att du använder pengar och resurser till ingen nytta. Rent tekniskt finns det sällan en metod som tar så olika typer av ämnen. Kolla med din kommun vad det finns för uppmätta halter, en reningsmetod bör alltid följas upp så man ska mäta efteråt också för att se om den gör nytta. Den här typen av analys kostar pengar. Möjligt att många av ämnena inte kan påvisas ens före filter, eller i mycket, mycket låga halter. Med ett filter finns alltid risk att det börjar växa bakterier i det, kräver ganska omfattande tillsyn och skötsel om man ska ha koll på det. Som hemmafixare är det inte så lätt att bli duktigare än vattenverket, dessutom är svenskt dricksvatten leverarat hem i köket utan förpackning resurssnålt. Behöver du verkligen mer process där? Filter blir ofta avfall till slut. Min känsla och erfarenhet är att du kan göra en större insats för miljön och hälsan på andra sätt.

    SvaraRadera
  3. Hej! Läser lite på din blogg och hittade inlägget om din Wilfa BL-1200 blender, funderar på samma här och fattar att du är nöjd med din. Har du testat att köra rödbetor i den? Mest det jag vill kunna ha i mina smoothies och är lite orolig för att det kanske blir för tungt för den blendern. Allt gott!/Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla! Jag har aldrig kört rödbetor då jag främst använder dem i min råsaftcentrifug. Men jag tror inte att det ska vara några problem då Wilfa BL-1200 har en mycket stark motor. Om du använder dig av funktionen smoothie så kan man köra i nästan vad som helst och det blir bra är min uppfattning. Lycka till. Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.