Egengjord musli

Jag hittade detta smaskiga recept på egengjord musli via bloggen Ekoista och testade det i förra veckan. Det blev riktigt gott. Muslin påminner lite om Start eller Crunchy men är fri från både gluten och raffinerat socker.





RECEPT SUPERMUSLI

  • 2 dl ekologiska hasselnötter
  • 2 dl ekologisk sötmandel
  • 5 dl boveteflingor
  • 3 dl hirs-flingor eller dinkel-flingor
  • 1/2 dl ekologiska kokosflingor
  • 1-2 msk ekologisk kanel (eller ekologisk kakao)
  • 3/4 dl ekologisk honung
  • 3/4 dl ekologisk kallpressad kokosolja
  • 3/4 dl vatten
  • 1 dl gojibär
  • 1 dl ekologiska tranbär


Sätt ugnen på 175 grader.
Häll ut hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta i ugnen i 9 minuter. När nötterna har svalnat, gnugga av skalet från dem med händerna och spara sedan de skalade nötterna till senare.
Hacka mandeln grovt och blanda med boveteflingor, hirsflingor/dinkelflingor och kokosflingor. 
Blanda honung, kokosolja, vatten och kanel i en liten kastrull. Låt smälta på svag värme och häll sedan över grynen. Blanda ordentligt. 

Bred ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen i 20 minuter och rör om 1-2 gånger.
Ta ut grynblandningen ur ugnen och låt svalna. Blanda sedan i hasselnötterna, gojibär och tranbär.
Förvara müslin i en tätt sluten burk.

Hackad mandel, boveteflingor, hirs-flingor, kokosflingor och kanel som rörts om med smält kokosolja, honung och vatten och rostats i ugnen i 20 minuter. 



Sist blandas de rostade och skalade hasselnötterna, gojibären och tranbären i muslin.

Blanda allt noga i en skål och låt svalna innan du häller upp i burk med tättslutande lock.








Kemikalienbantartips:

- Använd ekologiska råvaror i så stor utsträckning du kan.

Jag hittade allt ekologiskt förutom gojibär, hirs-flingor och boveteflingor. Dessa finns säkert att få tag i ekologiska på de mindre ekologiska butikerna men fanns inte på Willys där jag handlade. De ekologiska tranbären har jag köpt på Ekobutiken i Stadsträdgården i Örebro sedan tidigare och jag gissar att de även har eko gojibär, hirs- och boveteflingor.

- När du rostar i ugnen använd Svanen-märkt bakplåtspapper, det innehåller inte perfluorerade ämnen.

- Använd redskap i rostfritt stål eller trä (skål att blanda i, stor sked eller stekspade att röra om med). Undvik plast.

- Förvara muslin i en glasburk eller plåtburk med tättslutande lock. Undvik att förvara i plastburk då dessa släpper ifrån sig hormonstörande ämnen som ftalater.




___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.