Rabarberpaj

Vi hade lyckan att få ett gäng rabarber från en god vän i veckan. Önskemål om att göra rabarberpaj låg högst upp på önskelistan över vad vi skulle göra med dem. Jag gjorde en rabarberpaj där jag utgick från ett recept som jag hittat hos bloggen Klimatglad (här hittar du det). Jag har gjort detta recept en gång tidigare, och den är så otroligt god och väldigt enkel att göra. Den innehåller socker, men jag har miskat med mer än hälften och den blir supergod, så mer socker behövdes inte för att balansera de syrliga rabarberna. Jag byter även ut vetemjölet i hennes recept mot Dinkel Virvelmjöl som är ett stenmalet fullkornsmjöl av dinkel från Warbro Kvarn. Jag köper detta i säckar om 4 kg och de finns att köpa på Ekobutiken i Örebro för er som bor i närheten. Detta mjöl är 100% fullkorn men på grund av hur det malts så blir det nästan som ett vanligt vetemjöl och funkar att använda till det mesta i mat och bak.



Här kommer min version av pajen:

RECEPT RABARBERPAJ med lite mindre socker

300 - 400 gram rabarber
100 gram ekologiskt smör
2 tsk ekologiskt vaniljsocker
3 dl Dinkel Virvelmjöl
1/2 dl ekologiskt råsocker
1 ekologiskt ägg
1 tsk ekologiskt bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret och rör i vaniljsockret. Dra av från plattan och låt svalna något. Rensa och skölj rabarbern och skala den något. Skär i ca 2 cm stora bitar.

Blanda dinkelmjölet, sockret och bakpulvret väl i en bunke. Tillsätt ägget och sedan smöret.

Smöra en form som är ca 30 cm i diameter. Tryck sedan ut degen i formen och tryck sedan ned rabarberbitarna i degen. Lägg dem tätt så mycket rabarber får plats.

Grädda i 35 - 40 minuter tills pajen är gyllenbrun.

Servera gärna med egengjord vaniljsås eller vispad grädde. Att göra sin egen vaniljsås är superenkelt och så otroligt gott. Dessutom garanterat fri från både tillsatser och socker vilket är allt annat än vad man kan säga om pulvervarianterna som finns att köpa i matvarubutikerna. Här hittar du receptet.

Underbara sensommarkvällar att ta tillvara på. Rabarberpajen var tvungen att avnjutas utomhus i kvällssolen. Barnen drack kombucha smaksatt med hallon och ingefära och mammorna drack ekologiskt örtte till. 





___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.