Grilla klimatsmart i sommar

För en vecka sedan tipsade jag på mitt Instagramkonto Saraseviga om några saker som du kan göra för att grilla lite mer klimatsmart i sommar. Jag tänkte att tipsen även var bra att dela här på bloggen. För alla er som har Instagram så får ni gärna följa mig där, där jag ger så gott som daglig inspiration kring en mer klimatsmart och kemikaliesnäll vardag.



Här kommmer några tips på hur du kan grilla lite mer miljövänligt i sommar:

- Använd en s.k grilltändare när du ska tända dina briketter. Det är en värmeslinga som går på el som tänder dina grillbriketter. En förutsättning är då förstås att du har tillgång till el i närheten eller en förlängsningssladd som du kan använda dig av. På så sätt slipper du använda giftig tändvätska som är baserad på fossila bränslen, som när den förbränns bildar koldoixid som påverkar vårt klimat negativt. Så här använder du din grilltändare: Lägg den stora gaffeln underst och placera briketterna ovanpå och koppla in grilltändaren till ett eluttag. På bara 10-15 minuter är briketterna glödheta. Tag försiktigt bort grilltändaren innan du börjar grilla. Vi har köpt vår grilltändare på Ica Maxi och den kostade 99 kronor. Det finns även miljömärkta tändpapper och tändkuber att ha med de gånger du inte har tillgång till el, när du ska grilla ute i naturen till exempel.

Med en grilltändare så slipper du tändvätska.

Placera grilltändaren underst och lägg sedan på lämplig mängd med briketter.


- Använd miljömärkta grillbriketter / grillkol. Kolla efter märkningen "Bra Miljöval". På bilden nedan ser ni de miljömärkta briketter som jag köpt på Coop från deras eget märke Änglamark. Men det finns även miljömärkt grillkol hos Ica, Willys och på endel bensinstationer. Naturskyddsföreningen berättar här att icke miljömärkt grillkol ofta kommer från ohållbar eller illegal skogsavverkning och kan innehålla skadliga kemikalier så som kreosot, svavel och tungmetaller. Den miljömärkta grillkolen innehåller inga skadliga kemiska tillsatser och kolet kommer från kontrollerade avverkningar som tar hänsyn till djur och natur. Dessutom är själva tillverkningsprocessen baserad på förnybar energi istället för fossila bränslen.

Kolla efter miljömärkningen "Bra Miljöval" när du köper dina grillbriketter eller din grillkol. Även s.k tändpapper och tändkuber finns att köpa miljömärkta på bland annat Coop.

- Fundera på VAD det är du lägger på grillen. Undvik importerat kött. Förutom att kött innebär en enorm miljöbelasning så innehåller ofta importerat kött höga halter av antibiotika. Sverige har mycket starkare lagstiftning när det gäller detta jämfört med övriga världen. Det är supergott att grilla olika typer av grönsaker, så som paprika, majskolvar m.m. Sist vi grillade hittade jag korvar på Willys som visade sig ha en riktigt bra innehållsförteckning. Förutom att de innehöll 90% kötthalt (vilket är väldigt högt för att vara korv), så kändes även övriga ingredienser ganska okej. De var också svensktillverkade. Om du väljer att grilla kött så välj alltid svenskt kött som är ekologiskt och / eller naturbeteskött.

Jag blev glatt överraskad av att hitta en svensktillverkad korv med helt okej innehållsförteckning på Willys.

En ganska så bra innehållsförteckning för att vara korv. God var den också!

- Jag fortsätter att tjata om att alltid, ALLTID, läsa innehållsförteckningen på det du står i stånd att köpa med dig hem för att veta vad det verkligen är varan innehåller. Bäst är förstås de varor som inte behöver någon innehållsförteckning där själva varan ÄR innehållet. En bra riktlinje är att ju kortare innehållsförteckning desto bättre, då det oftast är likställt med mindre tillsatser.

- Skippa engångsartiklarna. Köp inte hem papptallrikar, plastmuggar och andra typer av engångsartiklar. Det går utmärkt att använda diverse skålar, burkar och liknande gjorda i rostfritt stål eller glas som du har hemma till utflykten. De klassiska måtten i rostfritt stål på 2 1/2 dl fungerar till exempel utmärkt att använda som muggar. De är perfekta också för de allra minsta barnen som lättare kan hålla dem i den lilla öglan på sidan. Undvik engångsgrillar så mycket det bara går, och använd istället de vanliga grillar om de finns till förfogande. Engångsgrillen är en stor miljöbov främst på grund av aluminiumformen som kräver mycket energi när den tillverkas, där det också bildas fossilt utsläpp.

Jag önskar er alla en härlig miljövänlig grillsommar! Nu tar jag helg så ses vi igen nästa vecka.




___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.