Snickers-kakor

Här kommer ett recept som jag själv utormat på vansinnigt goda små snickers-kakor. De är enkla att göra och innehåller en mycket mindre mängd sött (2 msk agavesirap till 20 kakor) än vad som vanligtvis finns när man bakar snickers. De är därmed mycket mer hälsosamma än andra liknande recept på snickers, eller kanske mer riktigt är att säga att de är mindre ohälsosamma. För det är ju så, att oavsett om du sötar med vanligt socker eller om du väljer naturlig sötning som t ex dadlar, kokossocker, honung eller agavesirap så tolkar kroppen det på samma sätt och det drar ofta igång ett sug efter mera sött. Fördelen med att använda de naturligare sötningsmetoderna är snarare att du på köpet får i dig näring. Men jag tror att många lurar sig själva när de tror att det är nyttigt att äta dadelbollar och liknande.

Det blev kanske konstigt med en text om att naturlig sötning liksom vitt socker inte är särksilt bra om man äter det annat än i små mängder, men jag var bara tvungen att dela med mig av min syn på det här. Så njut av dessa snickers-kakor men ät dem med måtta och låt en liten mumsbit räcka.

Vill man utesluta salta jordnötter så går det bra att istället använda några andra nötter. Jag har bland annat testat att baka dem med cashewnötter istället och saltade då lite lätt för att få samma typ av smak, men detta är inte nödvändigt om man inte vill.




RECEPT SARAS SNICKERS-KAKOR                    ca 18-20 stycken

4 rågade matskedar ekologiskt jordnötssmör (jag använde Kung Markattas).
2 matskedar ekologisk agavesirap
2 dl ekologiska salta jordnötter, eller andra nötter som t ex cashewnötter
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver (jag använder Kung Markattas).

Blanda allt i en skål och bred ut på bakplåtspapper och platta ut på ett plant underlag till en ca 20 x 15 cm stor rektangel. Använd t ex en bricka eller tallrik som underlag. Sedan ställer du in allt i frysen i någon timme.

Gör sen chokladöverdraget:

1 dl smält ekologisk kallpressad kokosolja
1 dl ekologisk Fairtrade kakao
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
En nypa oraffinerat havssalt (jag använder detta som jag även bloggat om här)

Smält kokosoljan och blanda sen i resten. Se till att kakaon blir ordentligt utblandad så det inte blir klumpar. Tag fram jordnötsblandningen ur frysen och skär i lagom stora munsbitar (ca 2 x 2 cm). Doppa bitarna i chokladen och lägg tillbaka på bakplåtspappret.

Du kan använda den flytande choklad som eventuellt blir över och hälla i små kakformar (knäckformar funkar också utmärkt) och lägg t ex i ett gäng sötmandlar i varje form. Sist jag gjorde detta recept blev det 8 stycken extra små choklad-munsbitar utöver de 18-20 snickers-kakorna. Avsluta med att ställa in allt i frysen igen och förvara där tills de ska ätas.

Smeta ut jordnötssmörs-röran i en kvadrat eller rektangel på ett bakplåtspapper och lägg i frysen i någon timme innan du delar i lagom stora bitar som avslutas med att doppas i flytande choklad. Den vackra brickan i rostfritt stål med träkanter har jag fyndat på loppis för några kronor.

Blanda i de nötter du gillar. Istället för salta jordnötter funkar det utmärkt med vanliga ekologiska cashewnötter. Eventuellt kan du salta dem lite, men det är inte nödvändigt.





Dessa små kakor blev bonus av detta recept då chokladblandningen räckte till att hälla i små formar som sedan fylldes med sötmandlar. Jag köper ekologisk sötmandel på Råvarubutiken.



Kemikalie-bantartips

- Använd ekologiska råvaror.
- Använd redskap och skålar i rostfritt stål, glas, porslin och trä. Undvik att använda plast.
- Kolla så att bakplåtspappret är Svanen-märkt så inga perflourerade ämnen finns i pappret.





___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.