Riktigt god matpaj

I perioder äter vi paj ganska ofta och sen kan det gå lång tid innan vi blir sugna igen. Nu är vi inne i en pajperiod och jag lagar paj om inte varje vecka så åtminstone varannan.

Paj kan liksom soppa varieras i det oändliga. Den här basen är den jag gillar allra bäst och som aldrig misslyckas. Sen varierar jag innehållet beroende på vad vi har hemma eller vad vi är sugna på.

Ett förslag på fyllning är att helt enkelt skippa fyllningen och istället riva ned en rejäl bit av en god ost och blanda i äggstanningen. Ta gärna en god ost med lite smak och förutom att blanda i själva äggstanningen så kan du strö överst på pajen innan du gräddar så får du en fantastiskt god ostpaj. Tillsammans med en god sallad blir det en riktigt god middag.

Ibland steker jag några charlottenlökar och en vitlök mjuka i smör och lägger sedan i ca 250 gram färsk eller fryst grönkål, eller färsk eller fryst ekologisk spenat och låter steka med en stund innan jag lägger över allt i pajskalet.

En väldigt god kombination är att steka spenat och röd paprika och blanda detta i pajen tillsammans med lite ädelost och bitar av kabanoss-korv.

Ta vad du har hemma helt enkelt. Här kommer mina favoritrecept av pajskal samt äggstanning och sen väljer du själv vad du vill ha för fyllning.

Dagens paj fylldes med smörstekt charlottenlök och vitlök samt spenat och smörstekta champinjoner.

Själva skalet gör jag på ett av vetemjölets urspurngsformer, Enkorn. Det var det allra första sädesslaget som man började odla för 10 000 år sedan som är otroligt mycket mer näringsrikt än dagens vetemjöl. Enkorn använder jag ofta i mina surdegsbröd men det är också helt perfekt att göra pannkakor med. Det funkar dock sämre att baka bröd som bakas med jäst eller bakpulver då det har svaga glutentrådar och bröden därför gärna blir lite smuliga och har svårt att hålla ihop. Men i surdegsbröd går det däremot jättebra. Det som är så bra med detta mjöl är att det fungerar bra för många som är känsliga för gluten, så även för vår dotter som kan äta detta mjöl utan problem. En annan riktigt positiv aspekt är att det är 100% fullkornsmjöl och det är ju det bästa för mage och tarm.


RECEPT PAJSKAL

2 dl ekologiskt Enkornsmjöl (jag använder detta). Även dinkelmjöl eller vetemjöl går bra.
1 tsk ekologiskt bakpulver (jag använder detta)
1 krm oraffinerat havssalt (jag använder detta)
50 gram ekologiskt smör
1/2 dl ekologisk mjölk (jag använder Arlas eko ohomogeniserade Lantmjölk)

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda de torra ingredienserna och smula sedan ned smöret. Sist blandar du i mjölken. Arbeta snabbt ihop till en deg. Eventuellt får du komplettera med lite mer mjöl om den blir för blöt.

Tryck ut degen i en smörad pajform (storleksmässigt som den på bilden, med lite högre kanter). Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Sänk sedan temperaturen till 190 grader.


RECEPT ÄGGSTANNING

4 - 5 ekologiska ägg
1 1/2 dl ekologisk grädde
1 1/2 dl ekologisk lantmjölk
1 tsk oraffinerat salt
eventuellt lite mortlad svartpeppar

Grädda i 190 grader i 30 minuter. Kolla av närmare slutet om du eventuellt behöver lägga på ugnsfolie för att inte bränna pajskalet.

Under tiden gör du en god näringsrik sallad. Förslag på vad du kan ha i salladen är babyspenat, en kruka färsk koriander, tomater, paprika, avokado, rå broccoli, riven jordärtskocka (jag river med en osthyvel). Ibland smular jag även över fetaost, och ibland har vi några riktigt goda kalamataoliver (dessa är mina absoluta favoriter och de innehåller heller ingen citronsyra som nästan alla oliver annars gör). När jag gör mina sallader så saltar jag över det jag valt att ha i min sallad och pressar sedan en halv citron över alltihop, alternativt tar en skvätt ekologiskt vitvinsvinäger. Sen avslutar jag med att ta ordenligt av en god olivolja. Smaka av och tillsätt mer salt, citron/vitvinsvinäger eller olivolja om det behövs. Salladen blir godast om den får stå och dra med denna vinegrett minst en halvtimme innan den äts.

Låt gärna pajen stå en halvtimme innan ni sedan äter den.


Den vackra gratängformen har jag ärvt efter min farmor och det är en äkta Gustavsberg. Den är designad av keramikern Wilhelm Kåge som utformade denna modell som heter Pyro, som även finns i brunt och blått. Jag vet inte hur gammal just min ugnsform är men om jag förstått det rätt så fanns den till försäljning mellan 1930 - 1949. 

Med salt och peppar på bordet och med en riktigt god sallad så har du tillsammans med din matpaj en riktigt bra måltid.


Ett annat jättegott alternativ är att göra en KÖTTFÄRSPAJ.

Gör pajskalet som ovan och fyll med köttfärs och täck med massor av riven ost. Du hoppar alltså över äggstanningen. Så här gör jag:

500 gram ekologisk nötfärs.
1 gul ekologisk lök, fint hackad.
Rikligt med smör att steka i.
2 teskedar ekologisk malen spiskummin.
1 tesked ekologisk gurkmeja.
en skvätt ekologiskt vitvinsvinäger.
salt.
1 paket ekologiska krossade tomater.
2 ekologiska vitlöksklyftor, rivna på finaste riven.
Massor av ekologisk riven ost.

Hacka löken fint. Stek den i lagom varm panna med mycket smör tillsammans med spiskummin och gurkmeja. När löken mjuknat är det dags att steka köttfärsen. Höj värmen något så färsen får en fin färg. Sänk sedan värmen och häll i de krossade tomaterna, vitvinsvinägern och saltet. Riv vitlöksklyftorna på finaste riven på ett rivjärn och lägg i stekpannan. Låt allt puttra på svag värme i minst 20 minuter. Använd eventuellt ett lock så det inte kokar för torrt.

Lägg sedan över köttfärsen i pajskalet och strö över rikligt med riven ost. Gratinera i ugn på 190 grader i 20 minuter tills osten får en gyllenbrun färg. Servera med en god sallad.

Köttfärspaj. Här med en sallad gjord på grönkål, gul paprika, tomater, avokado, salladslök och apelsin. Jag masserar grönkålen med olivolja först. Sedan blandar jag alla ingredienser och tar en skvätt vitvinvinäger eller pressar lite citron över. Salta lite och sedan massor med ekologisk kallpressad olivolja över alltsammans. Blanda väl och låt gärna salladen stå en stund innan ni äter den. Då blir den allra godast!


KEMIKALIEBANTARTIPS

Använd dig av ekologiska råvaror så slipper du rester av bekämpningsmedel.

Använd redskap i rostfritt stål, glas, porslin eller trä och undvik plastredskap då dessa kan läcka skadliga kemikalier till maten som du tillagar.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

3 kommentarer:

  1. Åh en pyro! Har ärvt en del pyro av min mormor. Andas så mycket barndom för mig. Håller hårt i dom.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.