Världsbästa giftfria deon

För några år sedan skrev jag ett blogginlägg som är ett av mina mest lästa. Det handlade om alla de otrevligheter som vanligtvis finns i konventionell deodorant och tips på hur man hittar en giftfri variant (här kan du läsa det inlägget). Det är riktigt bra att välja sin deodorant med omsorg gällande vad den innehåller, då detta är en produkt som de flesta vuxna använder dagligen.

Nu har jag använt denna saltdeo från Maria Åkerberg sedan i maj och jag är så otroligt nöjd att det måste få bli ett helt inlägg om den!! Innan jag hittade denna (efter tips från Hemma Hos Kikan, supertack för det!) hade jag använt en deo från c/o Gerd som jag också var nöjd med. Men jag upptäckte att den innehöll citronsyra, en tillsats som jag försöker att undvika. Därför var jag så otroligt glad när jag hittade denna.

Saltdeo från Maria Åkerberg. Den absolut bästa deon som finns enligt mig! 

Denna deodorant har hållit mig fri från svettlukt även under hårdare ansträngningar och vid de allra varmaste sommardagarna. Deodoranten består av endast två ingredienser, salt och vatten. Det kan inte bli mycket bättre än så ur kemikaliesynpunkt. Men en deo ska ju även klara av sin uppgift, d.v.s att hålla svettlukt borta, och det gör verkligen denna.

Så här använder jag deon: Jag tvättar mig under armarna och sköljer sen deo-stiftet under kallt vatten och rollar i ena armhålan i ca 10 sekunder. Sen sköljer jag stiftet igen och upprepar i andra armhålan. Jag avslutar med att skölja stiftet en sista gång under kallt vatten och ställer sen undan det för att torka. Jag sätter inte på det medföljande höljet för att stiftet ska kunna torka ordentligt.


Jag har använt deon i sex månader och det är knappt märkbart att stiftet har minskat, så denna deo är dessutom otroligt drygt. Men en liten varning. Om man stöter i den i något hårt, t ex i handfatet eller tappar den i golvet så har jag hört av andra att den krossas i tusen bitar.  

För dig som vill testa denna deo eller någon annan giftfri variant så är det bra att komma ihåg att om du använt konventionell deo innan så kommer du förmodligen att genomgå en period av avgiftning innan din svettproduktion normaliserats. Jag liksom flera med mig som slutat med vanlig deo gick igenom en stor utrensningsperiod då jag svettades mycket mer än vanligt. Denna period brukar hålla i sig en till två månader. Eftersom konventionell deo täpper till svett-porerna under armarna (något som inte alls är bra eftersom att svettas är en viktig del av kroppens reningssystem för att göra sig av med gifter och slaggprodukter kan lämna vår kropp) så behöver kroppen tid att få svettkörtlarna att fungera som de ska igen. Under denna period kan man få tvätta sig oftare än vanligt, kanske två till tre gånger per dag. Men håll ut, det går över och efter utrensningen så svettas man ofta mycket mindre än innan. En del upptäcker till och med att de inte behöver använda deo alls efter de gått igenom denna period. När jag använde konventionell deo så var det katastrof om jag glömt att använda den en dag, jag luktade verkligen svett redan efter ett par timmar. Numera händer det att jag glömmer, eller medvetet inte använder, deo vissa dagar och det är verkligen ingen fara på taket.

En annan observation är också att om jag använder kläder i syntetmaterial, så som t ex polyester eller akryl så är det mycket lättare att börja lukta svett. Allra särskilt om dessa kläder är lite mer åtsittande. Numera använder jag nästan uteslutande naturmaterial och då är det inte alls ett problem. Syntet täpper till och gör det instängt medan naturmaterial andas på ett helt annat sätt.

Så här skriver Babyface där jag köpt min saltdeo:

"Högeffektiv deodorant. Ger inga fläckar på kläder. Saltdeon är otroligt effektiv, upp till 24 timmar, helt doftfri och utan alkohol och aluminiumklorid. Den desinficerande effekten gör att den passar under armarna efter rakning och som after-shave i ansiktet. Vår saltdeo bygger på gammal beprövad kunskap. Den består av ett naturligt förekommande mineral, saltet kalium-alun. Förr användes detta i Sverige för blodstillande och desinficerande effekter. På den tiden la man inte så stor vikt vid att det också hade en deodoranteffekt. Saltdeon är fri från aluminiumklorid (AlCl). Alun är ett dubbelsalt där Aluminium ingår, men inte kan frigöras. Det finns därför inget fritt Aluminium i Saltdeon. Självkonserverande system. 50 gram.

• Deodorant som passar alla hudtyper.
• Otroligt effektiv, ekologisk deodorant.
• Utan alkohol och aluminiumklorid och helt doftfri.
• Ger inga fläckar på kläder, och skyddar i upp till 24 timmar".


Saltdeon kostar 99 kronor och kan beställas fraktfritt från Babyface. Här beställer jag den.


För dig som vill läsa mer så har jag bloggat om giftfri deo vid några tillfällen tidigare, här, här och här kan du läsa de inläggen.

Som vanligt vill jag påminna om att jag inte är sponsrad utan endast tipsar om riktigt bra produkter med innehåll utan skadliga eller misstänkt skadliga kemikalier.

Det är söndag kväll och jag vill passa på att önska alla läsare en fin kommande vecka. Ta hand om dig själv och glöm inte att vara snäll mot de du möter.









___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Om den går sönder kan du bara samla biterne op og lägge dom i en liten spray flaske med lite vatten og da har du en spray deo i stellet. Skulle inte mena att det är farligt med luftbårne saltpartikler.
    Randi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.