Podd-tips

Jag bara måste få tipsa om podden Hälsosant som jag hittade för en tid sedan. Carolina Werling som driver podden har publicerat en hel rad med superintressanta avsnitt, det kommer ett nytt avsnitt varje vecka. I oktober hade hon en serie där alla avsnitt handlade om cancer som var så otroligt intressant och spännande att lyssna till. (Bland annat detta avsnitt med Henning Saupe samt detta med Peter Wilhelmsson är såååå värda att lyssna på). Eftersom cancer är ett allt större folkhälsoproblem så är det här något som angår oss alla.

Hälsosant ifrågasätter liksom även jag gör den moderna sjukvårdens synsätt på sjukdom och hälsa, där man jobbar utifrån tanken att man ska behandla symtom snarare än att hitta orsaken till varför man lider av ohälsa och jobba från det hållet för att bli frisk. Jag köper inte allt som sägs på podden och det är inte alla avsnitt som jag gillat men väldigt många har varit så bra att jag lyssnat på avsnitten många gånger om för de innehåller så otroligt mycket klokskap när det gäller hälsa.


Ett avsnitt som gjorde starkt intryck på mig sändes i början av november. Det var föreläsaren Anders Haglund som delade sina kunskaper. Avsnittet heter "Förstå hur dina tankar styr ditt liv". Här kan du lyssna på avsnittet som är 80 minuter långt.

Eftersom jag tycker att det innehåller så otroligt mycket tänkvärt så har jag sammanfattat lite av det som sas här nedan. Men jag rekommenderar starkt att ni lyssnar själva på avsnittet, helst många gånger om, då jag märker att jag upptäcker och tar till sig mer och mer för varje gång som jag lyssnat.

- Har du ett problem som kvarstår under en längre period, t ex försökt gå ned i vikt, en dålig relation till dina barn eller din partner e.t.c, så är det förmodligen PREMISSEN som det är fel på, och har inget att göra med att du skulle vara ologisk eller har dålig karaktär eller liknande.

- Det är skillnad på att VETA något och att FÖRSTÅ något. De flesta människor VET hur man lever hälsosamt, som att motionera och äta bra mat för att må bra och vara friska. Men om vi inte innerst inne FÖRSTÅR det, utan istället innerst inne tror att det är härligare att ligga på soffan och käka chips på kvällarna, så kommer vi alltid att falla tillbaka dit. Vi kan MOTIVERA oss till att träna, äta bättre, men förr eller senare kommer vi ändå att falla tillbaka i de gamla mönstren. Men när vi verkligen FÖRSTÅR att vår livskvalitet faktiskt blir bättre, att vi mår bättre av att motionera och äta bra, så är det heller inte svårt att ändra sitt beteende.


- Den mänskliga psykologin och religionen har utgått från FEL PREMISSER, och det är att vi människor i grund och botten är lata, syndiga o.s.v. Att vi måste kämpa för att vara bra människor, eftersom vi innerst inne inte är det. MEN: DU FÖDS MED ALLT SOM BEHÖVS FÖR ATT VARA EN BRA MÄNNISKA. Den rätta premissen är istället: DU HAR DET INOM DIG, ALLT SOM BEHÖVS. Vi behöver inte ”lära” barn att vara snälla, omtänksamma o.s.v. De har det redan inom sig, för vi föds till sociala varelser. Men vi fostrar dem med tanken att de behöver lära sig detta då de inte förstår det annars. På samma sätt så är hela skolan uppbyggd kring denna felaktiga premiss, d.v.s att barn i grund och botten inte vill lära sig, att vi måste motivera dem o.s.v. Det är detta som tar död på deras naturliga glädje för att lära och som gör att många barn blir skoltrötta bara efter en kort tid i skolan. 

- Vi människor har länge trott att vår lycka beror på de yttre omständigheterna, att vi formar vår bild av verkligheten utifrån och in. Men ny forskning visar att vi människor fungerar precis tvärtom, d.v.s vi formar vår bild av verkligheten inifrån och ut. Det innebär att vår lycka kommer inifrån oss själva. Det är hur vi tänker som avgör hur vi mår, det är alltså inte de YTTRE omständigheterna som avgör hur vi mår.



- När en människa är i balans – så ser vi vem den personen innerst inne är (d.v.s omtänksam, full av kreativitet och driftighet mm).

- När man är i obalans – d.v.s upprörd, stressad, inte mår bra – så beter vi oss sämre / illa. Vi säger och gör elaka saker. Och så beter sig ALLA som är i obalans, som har ”för mycket i huvudet”, d.v.s när tankarna spelar oss ett spratt. När vi är i obalans så jobbar vi ofta jättehårt för att få bort de jobbiga känslorna och tankarna och därför fastnar vi längre i detta tillstånd. Vi tror lätt att det är så här vi egentligen är, att detta är vårt sanna jag – att vi inte duger som vi är. Det kallar Anders för ett ”tankevirus”.

- Normaltillståndet / fabriksinställningen för alla är BALANS. Vi är sociala varelser och vet hur man är en god medmänniska.

- Vi behöver lära oss att ta våra tankar med en lite större nypa salt. Ju starkare du känner något desto viktigare att inte ta sina tankar på allvar. (Den gamla premissen är tvärtom: Jag känner så starkt så därför måste det jag tänker vara sant).

- Vi lever till 100% i upplevelsen av våra tankar och INTE i upplevelsen av det som händer oss. DET är rätt premiss. Hela din upplevelse av verkligheten kommer från dina tankar.

- När du mår dåligt och tankar och känslor rusar iväg och är jobbiga - det säger BARA att nu har du dålig kvalitet på dina tankar. Det säger ingenting om hur ditt liv verkligen är. När man mår så är det inte rätt tillfälle att uppfostra sina barn eller konfrontera sin partner om dennes svaga sidor o.s.v. I de stunderna är man istället lätt sinnesförvirrad och då är inte rätt tillfälle att uppfostra mm. Om du istället väntar tills din sinnesstämning är lugnare, då du är mer i balans, så kan du då uppfostra och berätta viktiga saker för dina barn / partner. Alla beter sig illa när man mår dåligt. Låt det lugna ned sig innan du pratar med barnen om hur man är en fin medmänniska eller vad det nu gäller.  

- Tänk på känslan du har när du ser dina barn ligga och sover. Den sköna och varma känslan som du då känner - om du kan bevara den även när de är vakna och när det är jobbiga situationer så blir du världens bästa förälder. När man är irriterad och frustrerad - ta inte dina tankar på så stort allvar. 

- När du känner att nu mår jag inte så bra - Det innebär att nu är kvaliteten på dina tankar dålig. Det mentala trycket betyder att nu ska du inte trycka hårdare där. Du ska lätta på trycket istället. Låt det jobbiga vara - fatta inte stora beslut eller göra stora förändringar i ditt liv. Låt det vara och ta inte tankarna på så stort allvar. Det är inte rätt tillfälle att gräva i det som upplevs som jobbigt. När vi förstår att vår lycka kommer inifrån oss själva så får vi inte ett behov av att ändra på andra i vår omgivning, att få vår partner att förstå att hen måste bli så och göra så för att vara "perfekt", och då blir som genom ett magiskt trollspö upplevelsen av både partner, barn och andra i vår omgivning att de är helt perfekta precis som de är.

Jag avslutar med att påminna om att jag inte är sponsrad, utan bara tipsar om sånt som jag tycker är bra. För er som gillar att lyssna på poddar kan jag också passa på att tipsa om en annan riktigt bra hälso-podd. Den heter "Hälsosnack med Lotta och Victoria".

Ha en fin fortsatt vecka. Kramar /Sara



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.