En sorgens dag i världshistorien.

Igår kväll gick jag och lade mig hoppfull om att USA skulle få sin första kvinnliga president, äntligen skulle det ske!!! Men istället vaknade jag upp till en mardröm. Jag talar förstås om det amerikanska valet. Hur kunde det bli så här? Hur kunde en person som är spritt språngande galen, som förnekar klimathotet, som ser kvinnor som objekt, som är öppet rasistisk, bli USAs president?


Min första känsla denna morgon är totalt mörker. Hur kunde världen hamna så här fel? Jag försöker hitta något positivt i detta, men det finns en stor, jobbig, svart klump i min mage som är svår att ignorera.

All främlingsfientlighet. Allt detta "Vi och Dom". När ska vi förstå att vi ALLA människor är lika mycket värda? Att vi alla är lika viktiga och unika, och att det är olikheterna som gör vår värld till en bättre och vackrare plats. Alla behövs, och olikhet är det som gör mänskligheten så otroligt vacker.

Det svider också att inse att jämställdhet är ännu längre borta än jag ens kunnat föreställa mig. För faktum är att om Hillary Clinton varit exakt samma person men istället varit en man, så hade hen vunnit valet. Utan tvekan. Men att vara kvinna ses fortfarande som något sämre, en nackdel. Jag delar kloka Erika Kvarnlöfs text denna morgon.

- Ska vi välja en kompetent, erfaren kvinna med vettig människosyn den här gången?
- Nä, vi gör som vi alltid gjort . Vi väljer en man.
- Men han saknar ju kompetens, han är maktgalen och har en vidrig kvinnosyn?
- Jo, men han är ju man. Det känns tryggt. 

Detta är en mycket tung dag i världens historia. Tysta tårar har runnit ned för mina kinder upprepade gånger denna förmiddag.

Samtidigt får vi inte låta rädslan ta över. Det är rädslan som föder hat, och med det kommer vi ingen vart, den för oss endast i motsatt riktning. Plötsligt slås jag av en positiv tanke. Kan det vara så att vi måste nå den allra djupaste botten för att verklig förändring ska kunna bli möjlig? Kan det vara så att det är nu som vi människor verkligen kan enas och på riktigt börja kämpa för en bättre värld? En värld där vi har respekt för varandra, där vi uppskattar och ser den enorma kraft som finns i varje enskild människa. En värld där kvinnor är värda lika mycket som män. En värld där vi alla kämpar för att klimathotet inte längre ska vara ett hot, där det är en självklarhet att vi måste behandla vår planet med kärlek och respekt. Om inte för planetens egen skull, så för mänsklighetens överlevnads skull. Människan är i grunden god, och när vi alla förstår det, när vi verkligen förstår, så kommer allt annat att falla på plats. Jag hoppas att det kan bli så, samtidigt som ännu en tår rinner ned för mina kinder. Låt oss sörja en stund för det som blev. Sen reser vi oss upp och står enade för en bättre värld. Är ni med mig?



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.