Bajs-pallen

Visste du att vår kropp inte är utformad för att sitta upprätt som vi gör på en toalettstol när vi ska bajsa? Det var när jag läste boken Charmen med tarmen, av Guilia Enders som jag förstod att toaletter är helt fel konstruerade för att vi ska kunna bajsa optimalt. Den mänskliga kroppen är konstruerad för att bajsa sittandes på huk. Vi sitter därför helt fel på en toalett, vilket försvårar för bajset att komma ut (se bild här nedan varför).

Men det är ett problem som går lätt att ordna. Genom att ha en pall vid toaletten där du kan lägga upp dina fötter så får kroppen den rätta hållningen för att kunna tömma tarmen på bästa tänkbara sätt. Sitt också lite lätt framåtlutad så blir tarmkanalen rak och fin och allt kan åka rätt ut utan problem.

På våra toaletter finns numera en träpall framför toalettstolen. 

I boken Charmen med tarmen förklarar författaren varför det underlättar avsevärt att bajsa genom att sitta lätt framåtlutad och med fötterna på en pall. Då får vår kropp samma position som att vi sitter på huk, istället för sittandes rakt upp och ned på en toalettstol vilket försvårar avsevärt för bajset att komma ut.

Den plastfria toaborsten med hållare har jag köpt på Lapland Eco Store

Toalettstol med bajs-pall. Allt är helt i sin ordning.



De fina träpallarna som vi sedan ett halvår har inne på våra två toaletter har jag hittat second hand. Genom att handla second hand så är vi inte med och bidrar till att belasta planeten med ännu mer nyproduktion. Och varför köpa nytt när det går precis lika bra att köpa begagnat? Dessutom tycker jag att våra bajs-pallar i trä är betydligt vackrare än en ny i plast. Dessutom är de giftfria, vilket man inte kan säga om en pall i plast.



___________________________________________

Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. Brilliant and true. I have been using this method for the last 6 years and it works.
    I find it hard to go without the stool, excuse the pun. :)

    SvaraRadera
  2. Läser den boken just nu :)
    Ha det bra
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra? Den väckte många tankeställare. Den får vi prata mer om då vi ses nästa gång :-) Kramar /Sara

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.