Ta med sig sitt eget snacks till bion

Ungefär en gång per år går vi på bio hela familjen. I helgen var det dags igen, vi hade bokat biljetter till uppföljaren av Hitta Nemo som kom ut för tretton år sedan. Denna filmen, Hitta Doris (Finding Dory) ville vi inte missa då Nemo är en av favoritfilmerna hemma hos oss.

Vi brukar alltid ta med oss snacks till bion istället för att köpa på plats. På biografen finns sällan några bra alternativ, och därför är det så bra att ta med sig det vi själva vill ha. Det är enkelt att förbereda. Jag poppade ekologiska popcorn och varsin godis-burk till barnen, samt deras vattenflaskor. De äter bara godis på lördagar och då brukar de få 5-6 bitar godis. Köper vi godis på plats är det mycket svårare att begränsa intaget av godis. På detta sätt är det inga problem och barnen är jättenöjda.

Socker är en av de absolut största hälso-bovarna i modern tid och det är verkligen en kamp att försöka minska ned på sockret. Mycket socker finns dolt i den mat vi köper som marknadsförs som hälsosam (så som t ex smaksatt yoghurt, leverpastej, bröd mm). Enligt dokumentären Sockerfilmen så är ungefär 80% av det som säljs i matvarubutikerna varor som innehåller socker. Mitt tips för att minska ned på detta är att alltid läsa innehållsförteckningen på det man handlar med hem. Jag vill också tipsa om boken Det sötaste vi har - Om socker och växande kroppar, av Ann Fernholm. Efter att ha läst den så får man sig många tankeställare och jag blev supermotiverad att göra det som krävs för att minska ned på sockret. Men återigen, tillbaka till vårt bio-snacks. Detta var vad jag packade med till oss. Min fru köpte även en påse ekologisk lakrits på bion till oss föräldrar, vilket gladde mig enormt att de hade ett lite bättre alternativ.

Vårt biosnacks. Ekologiska popcorn till föräldrar och barn och varsin godis-burk till barnen med deras lördagsgodis, även det ekologiskt. Både popcorn och godis är ekologiska och från Kung Markatta. De hade även med sig varsin vattenflaska. Läsk har vi inte introducerat till dem än och jag är glad så länge de kan hållas ifrån det. De kvadratiska rostfria lådorna från A Slice of Green, samt vattenflaskorna från Klean Kanteen och de små burkarna från LunchBots har jag köpt på Lapland Eco Store och används mycket flititgt här hemma. Den avlånga burken med popcorn har jag hittat på loppis. 


___________________________________________

Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.