Minimalism - att leva i enkelhet

Det stora temat den gångna sommaren har varit att rensa hemma hos oss. Rensa från saker som vi inte använder eller behöver.

Prylar tar både tid och energi. Att leva med mindre saker ger mer tid över till det som är viktigt, d.v.s de jag älskar allra mest, mina barn och min familj. Några som inspirerat mig mycket till detta är de två som driver bloggen Minimalisterna. (Läs t ex det här inlägget som gjorde starkt intryck på mig). Jag tror att det är viktigt att emellanåt stanna upp och reflektera över vad som är viktigt i livet. Lever du ditt liv på det sätt som du vill? Vad kan du göra för att nå dit du vill vara? För mig personligen så inser jag bara mer och mer att det är det enkla i livet, det lilla och det som finns där gratis som är det som betyder allra mest för mig. Varken prylar eller resor gör mig lycklig. Tvärtom så kan det ofta stressa och föra mig bort ifrån där jag vill vara. Det är snarare relationerna, inte prylarna som gör mig lycklig.

Metallskräp som vi samlat på oss i garaget kördes till återvinningscentralen, inklusive en hel del annat så som målarfärgsrester, gamla glödlampor och lysrör, en hel massa elavfall mm. 

En annan viktig aspekt för mig när det gäller att leva enkelt är miljöaspekten. Att leva hållbart är något som vi måste ta i anspråk, något annat är otänkbart. Vi kan omöjligt fortsätta att konsumera i den takt vi gör idag. Hur ska vi kunna se våra barn i ögonen och säga att vi visste att klimatförändringarna var ett faktum och att vår konsumtion var en av de största anledningarna, men vi fortsatte att konsumera som om inget hade hänt? För det är våra barn som kommer att få betala priset för att vi lever som att det inte fanns någon morgondag.

Rensningen i sommar har inneburit att vi sorterat ut ganska mycket från vårt hem. Garderoberna har rensats, och en hel del kläder och saker har fått lämna vårt hem. Det mesta har jag skänkt till välgörenhet, annat som inte går att använda har hamnat på tippen. Vi har även rensat i vårt garage, ett rum som väldigt lätt blir en avstjälpningsplats både för skräp och för sånt som vi inte behöver. Det blev både en och två resor till vår återvinningscentral för att slänga sånt som var skräp. På återvinningscentralen har de även något som kallas för Åternyttan, där man kan lämna saker som fortfarande är dugliga och som går vidare till bättre behövande. De kläder som barnen vuxit ur ligger nu och väntar på att säljas på den bytardag som jag är med och jobbar ideellt på varje höst och vår.

Kläder, väskor och annat skänktes till välgörenhet. I Örebro har vi ett stort utbud av secondhand-butiker. De jag brukar besöka både för att skänka men också köpa ifrån är: Erikshjälpen och Bra & Begagnat (som båda ligger ute vid Aspholmen), Stadsmissionen (nyöppnad butik mitt emot Krämaren mitt i stan), Myrorna (nära centralstation i Örebro) och Kupan (Röda Korsets secondhandbutiker på Nygatan). 

Vill du rensa hemma så är ett tips att kolla in lokala Facebook-grupper för säljes / skänkes / bytes där du bor. Jag har skänkt en hel rad med grejer som vi inte längre behöver, men som kan glädja någon annan. Min symaskin som jag haft sedan jag flyttade hemifrån och som hade börjat krångla skänkte jag i en sån grupp. På bara några timmar hade jag hittat någon som ville ta sig an den trots att jag uppgivit att den inte fungerade klockrent. Till min stora glädje var det en familj där en av föräldrarna hade kunskap att laga dessa typer av maskiner, och istället för att symaskinen hamnade på soptippen så lyckades de smörja upp och fixa den och nu syr de kläder till sina barn. Det är en sann glädje att få glädja andra.

En grill som blivit för liten för vår familj skänktes i en lokal Facebook-grupp där jag bor. Samma dag som jag lade upp annonsen kom de och hämtade den. Ett enkelt och smidigt sätt att bli av med sånt som man inte behöver, och dessutom få det bortkört. Man glädjer någon annan som får något som de behöver utan att ens behöva betala något för det, och gör samtidigt miljön en jättetjänst genom att inte bidra till mera nyproduktion. 

Det är en sån otroligt befriande känsla att ha lite prylar. Jag känner mig fysiskt lättare i kroppen när inte hemmet är fyllt med saker överallt.

Jag tror att det som hindrar många från att minska sin konsumtion är att det tror att livet skulle bli tråkigare. Att deras livskvalitet skulle vara tvungen att sänkas. Men detta är så otroligt icke sant!!! Tvärtom upplever jag att jag har en MYCKET högre livskvalitet idag än tidigare då jag trodde att shopping kunde göra mig lycklig. För er som inte testat, varför inte testa? Du har inget att förlora men allt att vinna.



___________________________________________

Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Engiftfribarndom30 april 2018 kl. 17:59

    Alltså detta inlägg! :) Hade kunnat skrivit det själv. På pricken.

    Har rensat massor de senaste åren och kommit att intressera mig mer och mer för minimalism och en enklare livsstil.

    Solsemestern vi sparade och sparade till är inte längre intressant. Jag har slutat konsumera så mkt och åker sällan till köpcentret där jag ofta var tidigare. Jag har aldrig shoppat massa kläder o så men en del saker till hemmet o köket o pyssel osv.

    Köper nu endast det vi behöver och helst begagnat. Sålde här om dagen ett skrivbord för 30:- på Blocket. Det var dubbelhäftande tejp på men vi ville inte bara kasta. Hon som köpte berättade att det skulle bli ett sybord för hennes mamma. N duk skulle täcka de fula tejpmärkena. Kändes så bra!!

    Sparar alla pengar från försäljningar på buffertkonto.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi är fler som känner att det inte är fler prylar som gör oss lyckliga. Kul att höra att du gjort / gör en liknande resa. Kanske får vi tillfälle att ses igen nån gång i framtiden. Kramar till dig! /Sara

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.