Middag med kungafamiljen

För någon månad sen fick vi en inbjudan vi knappt kunde tro var sann. Den var adresserad från Kungliga Hovstaterna och adresserad till min fru. När hon öppnade kunde hon läsa att hon var en av några få utvalda från Örebro att få deltaga vid den så kallade Sverigemiddagen vid Stockholms slott, tillsammans med kungen och delar av kungafamiljen. Jag var medbjuden som hennes sällskap. Det var vår landshövding Maria Larsson som nominerat ett antal personer i Örebro län som gjort betydande insatser lokalt, regionalt och nationellt. Förutom min fru så var Jenny Gille och Johan Gille som är teaterchefer på Lerbäcks Teater samt Nina och Viktor Garmiani som driver Candles Scandinavia utvalda.

Inbjudan som vi först trodde var ett försenat aprilskämt. Men det var det inte. Vi var verkligen inbjudna till middag med kungafamiljen den 16 september.

Kvällen började med att vi hade lite för-mingel tillsammans med landshövdingen på Sheraton Hotell innan middagen skulle starta. Vi träffades kl 18 och strax innan kl 19 så tog vi taxi till slottet. Maria som varit med några gånger innan på den årliga Sverigemiddagen berättade lite hur kvällen brukade vara upplagd. Vi gick upp till salen där festen skulle hållas, under tiden som levande musik spelades för oss. Väl uppe på den våning där vi skulle befinna oss så fick vi först gå och hälsa på alla i kungafamiljen som stod uppställda på rad. Det var kungen, drottningen, kronprinsessan Victoria och prins Daniel, prins Carl Philip och prinsessan Sofia som deltog från kungafamiljen. Efter att vi alla gått och hälsat på dem (vi presenterade oss med namn och vilken stad vi kom ifrån) så gick vi till ett rum för att bli fotograferade. Det stod redan i den inbjudan vi fått att det var fotoförbud under kvällen så de foton vi har från kvällen var de som togs här. Efter att vi hälsat på kungafamiljen och blivit fotade så gick vi in i salen där middagen skulle serveras, Vita Havet.

Trots fotoförbud var jag bara tvungen att ta EN enda bild, inne på toaletten innan vi gick upp till festligheterna på slottet, för att ha något minne kvar från kvällen. Klänningen, skorna och halsbandet har jag köpt på Myrorna i Örebro, och en kort kofta i guld som jag ej behövde bära då det var så varmt hade jag handlat på Stadsmissionens second handbutik i Örebro. Särskilt festkläder tycker jag är nästan enklast att hitta på secondhandbutiker. Makeupen som jag bar var från favoritmärket Back To Earth som tillverkar giftfritt mineralsmink av högsta kvalitet. 

Jag hade hört sedan tidigare att kronprinsessan Victoria fått upp ögonen för alla de skadliga kemikalier som vi omger oss med i vardagen och jag visste att hon på grund av detta platsbantat hemma hos sig. Det hade varit fantastiskt roligt att få henne som middagssällskap. Det fick jag dock inte. Jag satt med Greve Peter Hamilton vid min högra sida och Per Wallström vid min vänstra sida. Bredvid honom satt Beata Matusiak. Vi kallade oss lite skämtsamt för "bihangens bord" då vi alla fyra var inbjudna tack vare våra partners. Peter Hamilton som jag pratade mest med under kvällen var gift med Statsfrun och Grevinnan Anna Hamilton. Per Wallström var sambo med entreprenör Anna-Sofia Winroth som driver Gefle Chocolaterie i Gävle. Och Beata var gift med landshövding Jöran Hägglund från Jämtlands län. Vi hade även fyra till vid vårt bord, men på grund av en ganska hög ljudnivå var det svårt att prata med dem som satt längst ifrån mig. Vid bordet till höger om mig satt prins Carl Philip och vid bordet bakom mig satt Kung Carl XVI Gustaf som även höll ett välkomsttal i början av kvällen.

Efter att vi ätit tre rätter (här kan ni läsa vad menyn bestod av) så var det dags för kaffe och avec i en annan sal. Då fanns tid för att mingla med de övriga gästerna, inklusive kungafamiljen. Jag kände att nu var min chans att få prata med Victoria. Det var sent på kvällen och jag kände att det vore dumt att inte ta tillfället i akt att prata med henne om det som jag brinner så mycket för. Så jag gick fram där hon stod tillsammans med ett sällskap av flera personer. Någon började prata om de nappflaskor som hennes man tillverkade i sitt företag och att hon gärna ville skicka några sådana till henne. Då började Victoria själv att prata om detta med att det är så läskigt med alla främmande kemikalier som vi kan få i oss och hur känsliga särskilt barn är för dessa ämnen. Jag såg min chans, det kändes nästan som ödet, och jag började berätta om just plast och hur man numera vet att all plast släpper ifrån sig skadliga kemikalier då den blir varm. Det finns INGEN plast som kunnat bevisa att den inte släpper ifrån sig skadliga kemikalier när plasten blir varm. Victoria berättade då att hon plastbantat hemma men att hon tyckte det var så svårt eftersom de får så mycket gåvor och ofta är det plastleksaker till barnen. Jag berättade om vår 6-åring som snart fyller 7 år och vi är i full gång att planera hennes kalas. Förra året så skrev vi på inbjudningarna till hennes kalas att plastleksaker undanbedes. Det resulterade i att alla de presenter hon fick var böcker. Jag kunde se en stor besvikelse hos henne. Det är inte så att hon inte gillar böcker, men det blev ingen variation på de presenter hon fick. Det resulterade att hon inför detta års kalas sa till mig: "Mamma, jag vill att det i år ska stå att jag mest av allt önskar mig plastleksaker". Något som vi skrattade gott åt. Kronprinsessan fortsatte med att prata om att hon tycker det är så läskigt med mikroplaster. När de var nere på solsemester i Grekland för en tid sedan så var de och badade på en stenstrand. När Estelle kom upp ur vattnet var hela hon täckt i en glänsande tunn hinna över hela kroppen. Först trodde Victoria att det var små sandkorn. Tills hon insåg att stranden de badade på var en stenstrand och inte hade någon sand. Det visade sig att hennes dotter var helt täckt i en sörja av mikroplaster (mikroplastpartiklar drar till sig andra miljögifter då de är feta och t ex alla de skadliga ämnen som oftast finns i solkräm dras till dessa partiklar). Efter det blev det inget mer badande vid den stranden sa hon. Jag berättade om hur skrämmande det är med mikroplaster framförallt ur ett miljöperspektiv, då de förgiftar våra hav och gör fiskar infertila och tvåkönade. Mikroplaster som misstas för mat och äts av mikroorganismer och små fiskar, som äts av större fiskar, som äts av oss människor. Vi bär alla dessa partiklar i våra kroppar på grund av detta. Om de gör fiskarna infertila så påverkar de självklart oss människor också.

Jag kände mig så otroligt glad efter vårt samtal. Det märktes tydligt att det fanns en stor medvetenhet hos kronprinsessan och jag började drömma om att kunna få henne att bli en talesperson utåt för dessa frågor. Jag tror att med en person med så stort inflytande så skulle informationen och medvetenheten kring plast och dess skadliga inverkan på både vår hälsa och vår miljö gå otroligt mycket snabbare än det gör idag. Jag hade t ex en person vid mitt bord vid middagen som inte ens hade hört att plast kunde vara skadligt.


Jag hade också blivit uppmärksammad på att en av mina följare på Instagram skulle till middagen. Hon heter Linda Ehrlin. Jag visste att hon skulle bära en mörkblå klänning och vara höggravid, så givetvis var jag tvungen att leta reda på henne och gå fram och hälsa. Det visade sig att hon var gift med den numera världsberömda barnboksförfattaren Carl-Johan Forssén Ehrlin som skrivit boken Kaninen som så gärna ville somna - En annorlunda godnattsaga. Jag har många vänner som berättat om denna nästintill magiska bok som får även de mest svårsövda barn att somna innan boken ens är färdigläst.

Här kan ni läsa vad kungahuset själva skrivit om Sverigemiddagen 2016 med bilder från kvällen, vilka de inbjudna gästerna var, vilken meny vi fick att äta och mycket mer. Här, här och här har pressen skrivit om denna middag om du vill läsa mer.




___________________________________________

Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.