God blomkålssoppa

För någon dag sedan så blev jag otroligt sugen på blomkål av någon anledning. Kort därefter hittade jag detta smarriga recept hos Ekoista och var bara tvungen att testa det. Som vanligt så kunde jag inte låta bli att göra om receptet lite, delvis för att vi inte hade allt hemma som behövdes så jag improviserade med det som fanns. Det blev supergott, så här kommer min version av soppan.



RECEPT BLOMKÅLSSOPPA 

Räcker till 6 personer

- 1 ekologisk gul lök, fint hackad
- 3 ekologiska vitlöksklyftor, fint hackade
- 1 ekologiskt blomkålshuvud
- 100 gram riven ekologisk parmesanost
- 1 1/2 dl ekologisk grädde
- 6 dl vatten
- 1 tsk Kung Markattas ekologiska örtsalt
- 1/2 tsk ekologiskt paprikapulver

Till topping:
- Ett paket ekologisk bacon, knaperstekt
- 40 gram ekologiska pumpafrön,
- Ett knippe med ekologisk babyspenat, fint klippt

Gör så här:
- Hacka lök och vitlök fint. Skär blomkålen i bitar.
- Stek lök och vitlök i smör eller ghee på medelvärme tills de mjuknar. Tillsätt sen blomkålen och stek en stund på medelvärme.
- Tillsätt vatten, grädde, örtsalt och paprikapulver. Koka upp soppan och låt den puttra under lock i 20 minuter.
- Hetta upp rapsolja i en stekpanna och rosta pumpafröna på hög värme tills de får en gyllenbrun färg. Det går ganska fort, akta så de inte bränns vid. Lägg över dem på ett hushållspapper så oljan rinner av.
- Stek bacon och klipp sen i små bitar.
- Riv parmesanosten på ett rivjärn på grövsta riven.
- När soppan kokat klart, mixa med en stavmixer till en slät soppa. Späd eventuellt med mer vatten om du vill ha en tunnare konsistens.
- Rör i parmesanosten och låt den smälta i den varma soppan.
- Servera soppan direkt och toppa med knaperstekt bacon, rostade pumpafrön och finklippt babyspenat.

Vi åt soppan med nybakt surdegsbröd.






Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.