Giftfria och hållbara presenter till en 40-åring

För en tid sedan skrev jag om giftfria och hållbara presenter som passar för en 4-åring (här kan du läsa det inlägget). Eftersom inte bara vårt yngsta barn nyligen blev 4 år, utan även jag hunnit fylla 40, så kommer här några tips på presenter som jag önskade mig. Giftfria och hållbara presenter som jag uppskattade mycket på min födelsedag. 


Tovad ekologisk olivtvål

En tvål i ull. För en ull-älskare som mig så väcktes nyfikenheten direkt att undersöka vad detta var för en produkt. Den tovade tvålen tillverkas av Frida Haugbak i Linköping. Även själva olivtvålen som finns under ullen tillverkas i samma stad av företaget Nioma. Jag är förövrigt väldigt nyfiken att testa deras ekologiska honungsschampo. Eftersom jag gärna vill gynna små företag med ett genuint intresse för hållbara och giftminimerade produkter så var denna ulltvål ett självklart önskemål till present.


Den tovade tvålen är otroligt vacker och så annorlunda, och den fungerar dessutom som en härlig skrubb när man tvättar sig. Ullen runt tvålen gör att den räcker mycket längre. Enligt utsaga från Frida själv så ska tvålen flyta om man råkar att tappa den i badet. Ullen krymper i takt med att tvålen används upp och kvar blir tillslut bara ullen som kan sparas och användas igen t ex tillsammans med en flytande tvål. Sedan en tid tillbaka använder vi linsåpa som flytande tvål och till denna kommer jag sedan att använda den lilla ullstumpen när tvålen är slut.

Det är viktigt som med alla fasta tvålar att de har chans att torka upp ordentligt mellan de används. Annars kan det börja bildas bakterier i tvålen. Ni minns det där med vatten vid det här laget va, att när vatten finns i en produkt så kan bakterier växa, så av den anledningen är alltid en fast tvål att föredra framför en flytande eftersom det behövs någon form av konserveringsmedel i flytande tvål då den innehåller stora mängder vatten. Men förutsättningen är då att den fasta tvålen har chans att torka upp ordentligt och inte ligger i ett tvålfat med vatten som gör att den hålls fuktig för länge. Vi har ett tvålfat med galler som gör att tvålen lätt kan torka, det har jag köpt från Lapland Eco Store.

Om någon är sugen att testa denna tvål så såg jag på Fridas Instagram (@fridahaugbak) att hon har en påskrabatt där hon ger 10% rabatt på alla sina ullprodukter undantaget hennes örhängen just nu.


Ullen är sammetslen.



Till en början fick man gnugga lite extra tills löddret kom men sedan går det enkelt att få till ett härligt lödder när man tvättar sig. 


När tvålen torkar får den en vacker glänsande lyster.
Tvålen finns i många härliga färger. Bild lånad från Fridahaugbak.com

Bild lånad från Fridahaugbak.com


Badhandduk i 100% lin

Alfons är en badhandduk i linne från Växbo Lin. En annorlunda badhandduk. Inte tjock och fluffig som man kanske tänker sig att ett stort badlakan ska vara, utan istället väldigt tunn och därför väldigt lätt att packa med sig då den knappt väger något alls. Eftersom den är så tunn så torkar den också väldigt snabbt, också ett stort plus när man är på resande fot eller när man är iväg och tränar. Den är vävd i 100% linne, tillverkad i Sverige och märkt med Bra Miljöval. Den här handduken kommer att följa med mig tills jag dör.

Badhandduken är stor (90 x 150 cm) och känns väldigt lyxig. 






Badhandduken Alfons. Bild lånad från Växbo Lin.

Naturlig och giftfri yogamatta

En giftfri och plastfri yogamatta. Finns det? Ja, jag fick denna ekologiska yogamatta i present, Yogiraj Maharaja ekologisk deluxe 6 mm. Den är tillverkad av naturgummi och naturlig juteväv. Den är i sin naturliga färg och helt fri från tillsatta ämnen. Det är en lite tjockare matta som jag till en början var lite tveksam till, men som jag kommit att gilla bara mer och mer. Men på grund av att sin tjocklek så är den ganska tung så det är ingen matta som passar bra för att ha med sig på resa eller för att släpa med sig till en yogastudio. Mattan har en lite speciell doft från naturgummit, men jag vädrade min och lät den hänga fritt de första veckorna och numera luktar den nästan inte alls. Mattan har ett bra grepp och skön dämpning på grund av att den är lite tjockare.

Ibland får man läsa det finstilta mycket noga. Jag hade själv önskat yogamattan Manduka eKO Lite i present, som finns bland annat på Indiska till ett förmånligt pris, där det enligt Indiskas produktinformation står att den består av 100% naturgummi. Men kollar man på t ex Yogagrossisten som även de är försäljare av denna matta så finner man att mitt-skiktet i mattan är tillverkad av en bomulls- och polyesterblandning. Den innehåller alltså polyester (plast) och är därmed inte tillverkad av 100% naturmaterial.





Väska till yogamatta

Jag beställde själv i efterhand denna väska till min yogamatta. Den är tillverkad i ekologisk bomull och GOTS-märkt. Global Organic Textile Standard är den bästa miljömärkningen på textilier och garanterar att väskan har producerats av ekologiska råvaror och med inga eller minimalt med skadliga kemikalier vid färgning och tillredning. GOTS tar även hänsyn till sociala aspekter så att de som jobbar i produktionskedjan har drägliga arbetsförhållanden och skäliga löner.

Bild lånad från Yogagrossisten.


Det var mina tips på giftfria och hållbara presenter som tar hänsyn till att både göra så litet avtryck på vår planet liksom att vara snälla mot oss människor då vi använder dem, d.v.s inte innehålla skadliga eller misstänkt skadliga kemikalier. 

Trevlig helg på er alla! Koppla av och njut av vårsolen och ledigheten.

/Sara

















Vill du att jag kommer och föreläser om skadliga kemikalier i vardagen eller på förskolan, vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag blev sugen på ett sånt där linnebadlakan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt :-) Men en helt annan känsla än ett vanligt badlakan, så inte fluffigt och mjukt utan istället tunt och lätt. Jag gillar det jättemycket!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.