Tvålar från Malin i Ratan

Jag har länge varit nyfiken att testa tvålar från Malin i Ratan. Det är ett litet svenskt företag beläget i den lilla byn Ratan i Västerbotten, där de själva tillverkar sina tvålar för hand. Huvudingrediensen i deras tvålar är ekologisk kallpressad svensk rapsolja. Tvålarna innehåller även glycerin som är en naturlig fuktbindare. Tvålarna kan användas av dig som är vegan, och de innehåller inga parabener, mineraloljor, syntetiska parfymer eller palmolja.


Det som tilltalat mig att testa dessa tvålar är flera orsaker. Dels att jag gärna vill gynna mindre småskaliga företag, och att de använder sig av raspolja från Sverige (jag vill gärna stötta svenskt och närproducerat), och kanske det viktigaste av allt, att deras tvålar är ekologiska. Sen att de tillverkas i närheten av mina hemtrakter känns roligt. Jag kommer själv ursprungligen från Luleå i Norrbotten.

Så innan jul när den schampotvål jag hade hemma började ta slut så tänkte jag att nu var det ett bra läge att testa Malin i Ratan´s tvålar. Jag gjorde en beställning på en rad olika tvålar och när Malin hörde att jag gärna skriver en recension om tvålarna på min blogg så var hon gullig och skickade med några extra provbitar av ännu ett gäng av hennes tvålar. Så nu har här testats under jul och nyår och jag måste säga att jag gillar tvålarna jättemycket!!!

Tvålarna kan användas både som handtvålar, tvål för ansiktet, men även som duschtvål och ännu bättre, till att tvätta håret med. Som de flesta av er redan vet så tvättar jag inte längre mitt hår med schampo för att det är så starkt uttorkande och många gånger innehåller stora mängder av skadliga kemikalier. Min absoluta favorit är den som heter Nässla & Björk. Den doftar ljuvligt och får mina tankar ut till skogen. Håret blir så mjukt och glansigt av denna.

Överlag så känns alla tvålarna väldigt lyxiga och doftar gott. Jag är själv känslig för starka dofter, och brukar undvika allt som har doft, men dessa tvålar doftar ljuvligt och naturligt och inte alls den där stickande syntetiska doften som parfym har. De löddrar härligt och ja, de känns väldigt lyxiga helt enkelt. Jag kan verkligen varmt rekommendera er att testa.

Det är bra om tvålarna ligger så att de kan torka upp ordentligt mellan att de används. Därför är ett tvålfat med galler riktigt bra. Vi har ett sånt som jag köpt på Lapland Eco Store, men även Malin i Ratan säljer dessa tvålfat i värmebehandlat trä med galler i rostfritt stål. Ligger tvålarna på ett fat som samlat på sig vatten så torkar tvålen inte upp och dels så tar den slut väldigt fort då den blir så mjuk och sen kan det bildas bakterier om tvålen inte får en chans att torka upp ordenligt.

Jag vill också passa på att säga att jag inte är sponsrad av varken Malin i Ratan eller någon annat företag som jag tipsar om här på bloggen. Jag skriver endast om sådana produkter som jag gillar och som uppfyller mina kriterier av att vara miljösnälla, ekologiska samt bra ur kemikaliesynpunkt. För mig är det otroligt viktigt att välja produkter som inte innehåller skadliga, eller misstänkt skadliga kemikalier, och att produkten är bra ur miljösynpunkt. Många företag hör av sig och vill att jag ska skriva om dem, men nästan alltid tackar jag nej. Är det däremot produkter jag tror på så skriver jag gärna om dem här på bloggen, men jag har aldrig mottagit pengar för att skriva om någon produkt. Själva idén med min blogg är ju att inspirera om en mer hållbar livsstil med mindre skadliga kemikalier så därför blir det en hel del tips på produkter som enligt mig uppfyller dessa kriterier.

Strax innan jul fick jag hem ett stort gäng med tvålar från Malin i Ratan. De fick bli en julklapp till hela familjen.




En fin liten presentask innehållande tre sorters tvålar. Barrdoft, Lakrits och Nejlika. 



En av mina personliga favoriter var tvålen Nässla & Björk. Doftar ljuvligt likt skogen och gör mitt hår så mjukt och blankt.

En extra stor tvål "Barrdoft" passade utmärkt att hänga upp i duschen på grund av att den hänger så praktiskt på ett hamparep. Jag trodde nog att denna skulle dofta mer av skog än den gör, men denna tvålen hade en väldigt diskret doft som man bara knappt förnimmer. Då doftade tvålen Nässla & Björk mer som skogen och var mer så som jag trodde att denna skulle vara. För den som vill ha en ganska neutral tvål med väldigt lite doft passar denna utmärkt.

Tvålen som heter Mynta & Eucalyptus är också en av mina favoriter. 

Ringblomma & Citrus doftar också himmelskt gott, och har en väldigt fräsch doft. Jag såg nu att denna tvål även finns att köpa som riktigt stor tvål på hamparep (samma som den jag köpte med barrdoft). 

För mig som älskar lakrits lät det för spännande med lakritstvål för att inte testa. Och ja, den var underbar. Jag tar upp tvålen varje gång jag tvättar händerna med den för att insupa doften av lakrits. Denna tvålen fanns med i den lilla presentasken.

De tvålar jag gillade allra bäst var Nässla & Björk, Ringblomma & Citrus, Lakrits samt Mynta & Eucalyptus. Jag har inte testat någon av tvålarna till att tvätta mitt ansikte med då jag är så grymt nöjd med den tvål jag redan har (African Black Soap), men jag kan tänka att de flesta av Malins tvålar också passar jättebra till ansiktet då de har en sån återfuktande funktion och inte alls känns uttorkande på något sätt.

För er som undrar så tvättar jag håret sedan drygt 1,5 år tillbaka enligt metoden No Poo. Här kan ni läsa mer om vad det innebär. I korthet går det ut på att man vill dra ned på skadliga kemikalier i sin vardag och då främst de produkter man använder i sitt badrumskåp (hår-, hud-, skönhets-, hygienprodukter). No poo är en ordlek och syftar både till engelskans "shampoo" - att man vill undvika vanligt konventionellt schampo, men poo betyder även "skit" på engelska och det man vill är att undvika att ha en massa skit i de produkter man använder till hud och hår. Vanligt konventionellt schampo är väldigt uttorkade och innehåller ett starkt rengörande medel som kallas för SLS (Sodium Lauryl Sulfate) eller SLES (Sodium Laureth Sulfate).

Jag brukar tvätta mitt hår främst med olika typer av schampotvålar (t ex Liggett´s och African Black Soap), men även pulvershampo, tvätt med bikarbonat eller med en så kallad rågmjölstvätt (klicka på de olika alternativen för att läsa mer). Numera kan jag även lägga till Malin i Ratan´s schampotvålar som riktigt bra alternativ till hårtvätt istället för konventionellt schampo. Efter man tvättat håret på detta sätt så är det bra att göra en så kallad surskölj eller efterskölj. Jag brukar göra som följande: Jag tar 1/2 dl ekologisk äppelcidervinäger och blandar i en tom flaska tillsammans med 5 dl iskallt vatten. När jag duschat färdigt så häller jag detta över håret med huvudet framåtböjt (då det inte är så trevligt att få iskallt vatten över hela kroppen). Jag ser till att hela håret blir genomsköljt med detta och äppelcidervinägern stabiliserar hår och hårbottens pH-balans med resultatet att håret blir väldigt mjukt och glansigt.

Surskölj. Jag använder en ur-diskad flaska och häller i 1/2 dl äppelcidervinäger och 5 dl riktigt kallt vatten som jag sedan häller över mitt hår som avslutning. 


För er som bor i Örebro och närheten så finns tvålarna att köpa på Ekobutiken i Stadsträdgården, men kan även köpas online hos t ex Lapland Eco Store eller hos Malin själv på Maliniratan.se.






Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.