Glutenfria rawbollar med lakrits

Jag har länge tänkt testa ett recept från bloggen Ekoista.se på chokladdoppade rawbollar med smak av lakrits och nu under julledigheten så fick jag chansen att prova baka dessa. De var precis så goda som jag hade hoppats på. Som vanligt gör jag om recept lite efter min smak så här kommer min variant på bollarna. Vill ni se originalreceptet så hittar ni det här.



RECEPT GLUTENFRIA RAWBOLLAR ca 25 - 30 stycken

2 1/2 dl ekologiska mandlar (plus en knapp 1/2 dl till topping)
16 stycken ekologiska dadlar
1 dl ekologiskt bovetekross
4 msk ekologisk kallpressad kokosolja
3 msk ekologisk kakao
3 tsk ekologiskt lakritspulver
150 gram ekologisk mörk choklad (minst 70% kakaohalt)

Mixa mandlarna till ett fint mjöl i en matberedare. Tillsätt sedan dadlar, bovetekross, kokosolja, kakao och lakritspulver och mixa tills allt blandat sig väl. Forma sedan bollar. Degen blir ganska smulig och är lite svårare att få att hålla ihop än när man t ex gör chokladbollar, så man får jobba lite för att få dem att hålla ihop. Det viktiga är inte att de blir perfekt runda, de ska ändå sedan doppas i choklad och de flesta "skavanker" döljs sedan av chokladen och toppingen.

Smält chokladen i ett vattenbad och doppa bollarna i denna och lägg upp på ett bakplåtspapper. Hacka lite mandlar fint och använd som topping. Ställ svalt. Jag använde vårt uterum nu när det är kallt ute och det tog bara några få minuter innan chokladen stelnat och de kunde flyttas för att förvaras i en plåtburk i kylen.

Bollarna går även utmärkt att frysa och ta fram eftersom.

Ät dem som "go-fika" eller som en energybar när du behöver snabb påfyllning med energi efter ett träningspass.

Välj ekologiska råvaror så slipper du rester av bekämpningsmedel i det du äter. Glutenfritt är bra för alla att välja när man kan då gluten inte tillför något bra till kroppen utan istället bidrar till att öka inflammationer och så kallad läckande tarm.

Jag njuter av julledighet tillsammans med min familj och kommer att fortsätta med det några dagar till, och därför är det glest mellan inläggen här på bloggen men snart är jag igång och jag har massor som jag vill skriva om så håll ut.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.