Fyllda choklad & lakritspraliner

I helgen hade vi som sagt julbak med barnen. Det var deras lucka nummer 20 i den adventskalender som jag gjort till dem (här kan du läsa om den). Jag testade att göra fyllda chokladpraliner som jag sett recept på hos Kung Markatta. Jag gjorde som vanligt om receptet en del. Eftersom jag är tokig i lakrits så blev det en fyllning som innehöll lakritspulver.


RECEPT FYLLDA CHOKLAD & LAKKRITS-PRALINER

ca 75 stycken

350 gram ekologisk mörk choklad (gärna Fairtrade)
2 dl ekologisk grädde
2 msk ekologiskt kokossocker
1 msk ekologisk kallpressad kokosolja
3-4 tsk ekologiskt lakritspulver

Hacka 100 gram av chokladen. Koka upp grädde och kokossocker och häll i chokladen och rör tills den smälter helt. Tillsätt kokosolja och lakritspulver. Blanda allt väl. Ställ sedan kallt i några timmar. Jag ställde ut i vårt uterum tills kastrullen svalnat helt och sen in i kylskåpet. Efter ca 3 timmar är det dags att smälta resten av chokladen i ett vattenbad (250 gram). Ställ ut 75 knäckformar på ett fat. Börja med att pensla dessa med den smälta chokladen med en liten brödpensel. Sen in i kylen i några minuter så att chokladen hinner stelna. Ta sedan fram och fyll med lakritsblandningen tills formarna är nästan helt fulla. Sen in in frysen igen i några minuter innan det är dags för sista lagret, som blir att fylla överst med det sista av den smälta chokladen.

Förvara sedan pralinerna i frysen. Pudra gärna med lite lakritspulver när de sedan ska ätas så blir det ett vackert lakritstäcke över.

Det är lite tidskrävande att måla knäckformarna, man får inte ha bråttom. Men det är ganska meditativt om  man går in med inställningen att det får ta den tid det tar.

Nu har vi god, välsmakande choklad som räcker över hela julen. Det bästa med att baka själv är att då det man precis vad det är man äter, och man slipper få i sig några tillsatser. Håll koll bara på vad chokladen du använder innehåller. Jag hade velat använda choklad från Vivani som finns att köpa på Ekobutiken i Stadsträdgården, men jag hade en annan sort hemma så det fick bli I love Ecos Fairtrade-choklad i dessa praliner. Det känns också bra att dessa praliner innehåller endast väldigt lite vitt raffinerat socker (bara det som finns i chokladen jag använde, men det går också att köpa choklad helt utan socker så får man bort det vita sockret helt). Självklart är även kokossocker inte bra i för stora mängder för kroppen så äta med måtta gäller förstås även nu, men jag njuter så mycket hellre av dessa godsaker som jag vet vad de innehåller än fabriksgjord choklad med massor av tvivelaktiga tillsatser och de innehåller ingen palmolja.

Ingredienserna.

Pensla knäckformarna med den smälta chokladen.

När de fått stelna i frysen tar du fram och fyller med lakritsfyllningen tills formarna är nästan helt fulla. 

Efter ytterligare en runda i frysen i några minuter är det dags för det sista momentet. Fyll på med den smälta chokladen som sista steg innan de får stelna helt i frysen.

Chokladpraliner att njuta av under julledigheten. Vackert och gott blir det av att pudra lite lakritspulver över innan de ställs fram för att ätas. 



Tre dagar fram till julafton. Jag ser mycket fram emot julledighet. Det är så välbehövligt med vila efter en lång mörk höst och vinter. Låta kropp och själ få lugn och ro. Men mest av allt ser jag fram emot att få spendera massvis med tid med våra älskade barn. Det kommer bli många timmar med högläsning (vi har en hel hög med böcker som väntar på oss över julen) och många, många spelstunder.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.