Choklad-doppade havrepuffar

Här kommer ett superenkelt recept på smarrigt julgodis som endast innehåller tre ingredienser. Kanske något att baka tillsammans med barnen eller barnbarnen till helgen? Dessa choklad-doppade havrepuffar gör du i ett nafs och de är försvinnande goda.





RECEPT HAVREPUFFAR ca  25-30 stycken

100 gram torkade ekologiska aprikoser
200 gram mörk ekologisk choklad
3 dl ekologiska honungsdoppade havrepuffar (det går även bra med quinoapuffar eller dinkelpuffar)

Smält chokladen i ett vattenbad. Hacka aprikoserna fint. Häll i aprikoser och puffar i chokladen när den smält och rör om. Klicka ut i lagom stora bitar på bakplåtspapper och låt svalna i kylskåpet.

De går jättebra att frysa och ta fram allteftersom de ska ätas.

Jag fick lära mig att chokladen jag använde denna gång, Vivani, inte innehåller sojalecitin, vilket de andra två favoritchokladerna jag älskar tyvärr gör (Green&Black´s samt Ekorrens). Vivani är en tysk choklad och ingen av deras chokladsorter innehåller sojalecitin. Jag köpte en sort som var avsedd just för bakning. Den hittade jag på Ekobutiken i Stadsträdgården. Det blev riktigt goda puffar med denna choklad som hade 70% kakaohalt.

De enda ingredienser som behövs för att baka dessa puffar. Chokladen och havrepuffarna köpte jag på Ekobutiken i Stadsträdgården, Örebro. Aprikoserna från Kung Markatta köpte jag på Coop Österplan. 






Den vackra skålen med handtag har jag köpt second hand för 20 kronor.






___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.