Glutenfri kladdkaka

Idag är det kladdkakans dag, och jag var inte svårövertalad att baka en smarrig, chokladig kladdkaka. Den blev riktigt, riktigt god! Den är glutenfri och det är ju toppen då vetemjöl kan ställa till det i kroppen. Den är även mjölkfri och istället för vitt raffinerat socker som ursprungsreceptet har  så använde jag mig av kokossocker.

Glutenfri kladdkaka.

RECEPT GLUTENFRI KLADDKAKA

2 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt kokossocker
100 gram ekologiskt smör
1 dl ekologiskt kokosmjöl
1 dl ekologiskt kakao
1/4 tsk ekologiskt vaniljpulver
1/2 tesked oraffinerat havssalt
50 gram ekologisk mörk choklad

Gör så här:

- Slå på ugnen på 175 grader.

- Smöra och bröa en springform, ca 20-23 cm stor. Tänk på att vanligt ströbröd innehåller gluten, så vill du ha helt glutenfri så bröa med kokosflingor istället.

- Vispa ägg och kokossocker. Smält smöret och häll sedan ned i ägg- och sockersmeten. Blanda alla torra ingredienser för sig. Tillsätt de torra ingredienserna med äggsmeten. Grovhacka chokladen och rör ned i smeten. Häll i formen och smeta försiktigt ut så att den täcker hela botten. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Ta ut kakan och låt svalna lite och ät den gärna ljummen. Dekorera med att pudra kakao över kladdkakan och servera gärna med färska bär. Jag tog ekologiska hallon som vi hade i frysen och de bröt av fint mot chokladsmaken. Ännu godare blir det med om man också lägger till en klick vispad grädde.







___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.