Nu klimatmaxar vi Sverige och världen!!!

Naturskyddsföreningen har sedan 2014 jobbat med sin kampanj Klimatmaxa. Det är ett försök att få politikerna i Sverige att börja agera för att stoppa klimatförändringarna och nu är det viktigare än någonsin att peppa inför det stundande klimattoppmötet som äger rum i Paris 30 november till 11 december.

Genom att lägga upp en bild på dig själv eller flera som gör X-tecknet och tagga med #klimatmaxa så visar vi Sveriges politiker att det är slut med att göra små insatser för miljön. Det är dags att börja agera stort, och det NU.

Nu klimatmaxar vi!!!        #klimatmaxa
Kolla in denna film:


Men givetvis är det inte bara politikerna som kan lösa klimatkrisen. Varje människa är en viktig pusselbit för att rädda vår planet. Har du tänkt på att allt du gör bidrar till att antingen skydda vår miljö eller vara med och bidra till att förstöra den? Tillsammans blir vi mycket starka och kan påverka utvecklingen så att vi går mot att klimatmaxa istället för att gå mot klimatkaos. Här kommer mina tips på vad du kan göra:

- Konsumera mindre. Många får en kick av att shoppa. Men kickarna är kortvariga och behöver fort ersättas med nya, och vi shoppar i en takt som aldrig förr. Men faktum är att om vi fortsätter konsumera i den takt vi gör idag så går planeten under. Vi äger och konsumerar mer än vad vår planet har råd med. Visste du att mode är näst efter oljeindustrin den största förorenade industrin i hela världen?

Har du inte sett dokumentären The True Cost så rekommenderar jag dig verkligen att se den (finns på Netflix bland annat). Här har jag skrivit om filmen. 

Min övertygelse är att den sanna glädjen, och de riktiga kickarna får vi av livet självt. Av de nära och kära runtomkring oss, av naturen, av det lilla som jag så ofta pratar om. Det är där, i det lilla och enkla i livet, som jag finner livets mening och det är DET som är det verkligt stora tycker jag.

Njut av det som livet ger gratis. Naturen. Familjen. Vänskap.

Den här konsumtionsstegen som Annie från bloggen Choices By Annie skapat tycker jag är en bra mall att försöka använda sig av när man behöver eller vill köpa nytt. Ställ dig själv först frågan: Behöver jag det här? när du står inför att handla något. Om svaret är ja, kolla först om du har det du söker hemma och använd det du har. Om inte, kolla om du kan låna av någon, eller byta till dig med någon och på så sätt bli av med något som du inte behöver men som kanske din vän vill ha. Om inte det går, köp det du behöver second hand, eller tillverka det själv. I sista steget, om inget av de följande funkar, så köp.


- Ta cykeln istället för bilen. Kanske inte alla har möjlighet att leva helt utan bil, men erkänn, många av de resor du gör med bilen skulle gå precis lika bra att göra med cykeln istället. Dessutom får du ett stort extra-plus av att göra så, du får motion, något som de allra flesta av oss behöver mer av. Så genom att ta cykeln till mataffären, kompisen, när barnen ska skjutsas till skola och förskola, så gör du en god gärning både för din egen hälsa och för vår planets välbefinnande.

- Ta tåget istället för flyg när det går. Här vill jag dock slänga en rejäl känga till våra politiker, som behöver lägga om skatter och subventionera tågåkandet. Idag är det många gånger inte bara lite billigare, utan extremt mycket billigare att ta flyget istället för tåget. Helt bakvänt. Det är ju tåget som är klimatsmartare som ska vara billigast, så att fler väljer tåget framför flyget och bilen. Jag kan tycka att det känns svårt att välja tåg när jag åker till min hemstad som ligger över 100 mil bort då tåget många gånger är flera hundra procent dyrare än att ta flyget.

- Byt till miljömärkt el. El märkt med Bra Miljöval garanterar att elen kommer från hållbara källor, så som sol, vind och vatten. Det är så enkelt att byta, och det kostar nästan ingenting extra. Så jag vill uppmana alla att göra detta byte redan idag. Det kostar 1,5 öre mer per förbrukad kilowattimme. För mig som bor i villa blir det 11 kronor mer per månad, eller 131 kronor/år. Det har de allra flesta råd med gissar jag.

Det är jätteenkelt att byta till miljömärkt el. Ring ditt elbolag och kolla om de erbjuder el märkt med Bra Miljöval. Det är inte speciellt mycket dyrare. För oss som bor i en villa blev priset 11 kronor mer i månaden. Vi har valt el från Luleå Energi, lite av nostalgi då jag är född och uppvuxen i Luleå och det går alldeles utmärkt att ta el från dem trots att jag numera bor i Örebro.

- Ät mer grönt och mindre kött. Varje måltid som är vegetarisk är både nyttigare och så otroligt mycket bättre ur miljösynpunkt. Har du inte sett dokumentären Cowspiracy (finns bland annat på Netflix) så gör det. Köttproduktionen är en enorm belastning på klimatet och vi kan inte fortsätta att äta kött i de mängder vi gör idag. Dessutom är kött en stor belastning på våra kroppar. Bara för några dagar sedan kom WHO ut med sin rapport om att kött är cancerframkallande. Det är främst processat kött, d.v.s charkuterier så som korv, skinka, bacon och kallskuret som man bevisligen vet är cancerframkallande. Att äta rött kött från ko, gris och lamm är troligen cancerframkallande men där har man inte lika säkra forskningsresultat ännu.

r kan du läsa mer om vad du kan göra, som min bloggar-vän Annie skrivit. 17 miljömål som hon satt upp. Gå in och låt dig inspireras.

Här kan du läsa mer om vad Naturskyddsföreningen skriver om att klimatmaxa.

Min uppmaning är att likt Annie fundera på vilka dina miljömål för det kommande året ska vara. Vad kan du göra för att påverka klimatet i rätt riktning? Skriv ned din egen lista och häng upp.


Tillsammans är vi starka och nu vänder vi den här nedåtgående trenden, eller hur?!!! Nu klimatmaxar vi, Sverige!





Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.


CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Igår var den internationella vegandagen! Varför inte testa vara vegan i en vecka, eller varför inte en månad? Det är det största du som enskild individ kan göra för planetens klimat. Det är inte så svårt som du kanske tror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag imponeras stort av de som är veganer. Jag väljer gärna vegan när jag kan och när det alternativet finns på t ex restauranger, men ibland kan jag tycka att det är svårt att veta vad veganer äter. Det finns också vissa saker som jag inte vill leva utan, så som honung och ägg som jag anser har stora hälsofördelar. Men visst har du rätt, det är ett mycket stort plus för klimatet att äta veganskt och jag är grymt imponerad av alla veganer. Ni klimatmaxar verkligen! Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.