Slow Fashion-uppropet.

Att köpa nya kläder är för många något glädjefyllt och kan för många ge en "kick". Men vi köper kläder som aldrig tidigare, och kläderna blir bara billigare och billigare. Vem betalar det riktiga priset? Jo, de som tillverkar våra plagg. Och vår planet som blir förgiftad av alla de kemikalier som används vid tillverkningen. Idag är det två år sedan klädfabriken i Bangladesh rasade och 1133 arbetare dog och 2500 personer skadades. Den 24 april har utnämnts till Fashion Revolution Day för att uppmärksamma de bristfälliga villkoren för anställda inom textilindustrin. Det finns en hemsk och mörk baksida till vår alltmer ökade klädkonsumtion. Det är dags att ta ställning. Här kommer 7 saker du kan tänka på för att börja konsumera enligt Slow Fashion istället för Fast Fashion.


Gå med i Slow Fashion-uppropet du med. Gå in på http://www.slowfashionuppropet.se/ och läs med samt tag ställning genom att skriva under.

Jag ber om överseende för röran rent layout-mässigt på detta inlägg. Jag ville lägga in bilderna riktigt stort så man kan läsa det som står på dem, varför det blev en del krockar med det som ligger på sidan av mina inlägg.


Jag vill sakta ner. Jag vill ta hand om mina kläder och uppskatta bra kvalitet. Jag vill oftare välja hållbart, lokalt och second hand. Jag vill hylla den personliga stilen och jag kommer att vara stolt över varje litet steg jag tar.




Vi är många som älskar att gå i butiker eller surfa runt på nätet för att leta vackra plagg och smycken. Mode kan verkligen ge genuina lyckokänslor. Men modeindustrin har också en mörk baksida, en ond cirkel som har stora konsekvenser för både människor och för miljön. 
Fast Fashion: Mellan 2000 och 2010 ökade klädkonsumtionen i Sverige med 50%. -  Förr räckte det med fyra nya kollektioner per år. Nu presenterar de stora kedjorna nytt varje vecka. -  Konkurrensen hårdnar och mode blir billigare och billigare. - Prispressen försämrar arbetsvillkoren i klädfabrikerna, med låga löner, långa arbetsdagar och försämrade arbetsvillkor. -  De billigare kläderna gör att man också drar ned på kvaliteten på kläderna, som därför går sönder fortare och måste bytas ut oftare. - Bomullsproduktionen kräver enorma mängder vatten, i länder där vatten är en stor bristvara. Med motvikten till allt detta heter Slow Fashion.




Slow Fashion handlar om att stanna upp, reflektera och ta ansvar för sina beslut. Det är en inställning till mode där eftertanke och omtänksamhet står i fokus. Vi kan alla välja lite bättre och lite mer långsiktigt. Det handlar helt enkelt om mode när det är som bäst. 7 vägar mot Slow Fashion: 1. Sakta ned. Buy less - choose well. 2. Tänk efter. Tänk på hur dina plagg tillverkas och var de kommer ifrån. Leta information. 3. Uppskatta bra kvalitet. Vad kostar dina plagg egentligen? Ett billigt plagg har ofta sämre kvalitet. 4. Handla tidlöst och långsiktigt. Vackra ting är vackra oavsett om du bär dem idag eller om tio år. 5. Välj lokalproducerat, hållbart och second hand. När du köper nya kläder, välj plagg som tillverkats under bra villkor och med så lite miljöpåverkan som möjligt. 6. Ta hand om kläderna. Tvätta mer sällan och i lägre temperaturer. Vädra istället för att tvätta när det går. Laga hål och putsa dina skor så att de håller. 7. Hylla den personliga stilen. Allt blir roligare om vi inte ser likadana ut. Dessutom, ju bättre du kan din egen stil och vad du trivs bäst i, ju färre felköp gör du, och slipper oanvända plagg i garderoben. 



Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.



Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.