På lördag är det Sveriges största klädbytardag

På lördag den 18 april är det dags för Sveriges största klädbytardag som Naturskyddsföreningen arrangerar över hela Sverige.

Har du kläder i din garderob som är fina men som du inte använder? Häng med på detta så kan du byta dessa mot andra plagg som passar bättre för dig.

Så här går det till: Du tar med dig max fem fina plagg (även accessoarer och skor i nyskick går bra att ta med). För varje plagg som du lämnar in får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.


Här är mitt bidrag till Klädbytardagen på lördag. En skjorta från Dobber, en festligare topp i svart sammet, en helt oanvänd träningströja från Adidas och två par jeans som aldrig passat mig och därför är i princip oanvända. Jag ser fram emot att hitta något som passar mig bättre. Och gör jag inte det så vet jag att kläderna kommer någon annan till glädje och det räcker gott för mig.


Örebro

I Örebro arrangeras klädbytardagen i A-Huset NBV på Jordgatan 6.


- Mellan kl 9 - 11.30 på lördag lämnar du in dina plagg (max fem stycken). För varje plagg får du en biljett som du sen kan byta mot ett nytt plagg.


- Själva klädbytet håller öppet mellan kl 13.00 - 15.00 på lördag.

- De kläder som ingen väljer att byta till går till secondhand butiken Bra & Begagnat i Örebro.

Har du frågor går det bra att ringa Karin Sahli som arrangerar i Örebro på telefon 0761-27 70 65.

Vill du kolla om klädbyte arrangeras i din hemstad så gå in och kolla här.

Förra året genomfördes över 100 arrangemang med totalt 11 400 besökare som bytte ca 32 000 plagg med varandra. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla fantastiska klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen 22 ton kemikalier, 122 ton koldioxid och 81 000 kubikmeter vatten. Inte illa!

Arrangemanget är helt gratis.




Jag vill också tipsa om H&M stora satsning att lämna in kläder för återvinning nu på fredag den 17 april. Du kan lämna in dina gamla, uttjänta och trasiga kläder till H&M när som helst, men just på fredag har de en större satsning för att få folk att börja lämna sina uttjänta kläder till återvinning (oavsett om de är köpta på H&M eller inte). För varje inlämnad påse får du två kuponger värda 50 kr som du kan använda när du handlar på H&M. Här kan du läsa mer om detta.


Så gå direkt och kolla igenom din garderob och sortera ut det som är nytt och fräscht, men är plagg som bara ligger i garderoben och du aldrig använder, kläder som du av någon anledning inte vill använda. Lämna sen in max fem plagg till Klädbytardagen nu på lördag. Och när du ändå går igenom din garderob så passa på att även rensa ut allt som är slitet och trasigt och lämna in detta på H&M på fredag!



Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.