Giftfria uteleksaker.

Nästan alla leksaker för utelek görs i plast. Det är hinkar, spadar, krattor, vattenkannor, ja i princip allt.

Jag kom på att det borde vara en ganska enkel match att byta ut dessa mot alternativ med mindre skadliga kemikalier. Så här enkelt och billigt kan du byta ut uteleksaker i plast mot giftfria eller giftminimerade alternativ.

Under två eller tre besök på olika loppisar hittade jag ett helt utbud av grejer i rostfritt stål och trä som kommer att fungera utmärkt som uteleksaker under sommaren. Allt för en totalkostnad på mindre än 200 kronor.




Nu funderar jag bara på hur jag kan hitta ett giftfritt alternativ till barnpoolen i mjukgjord PVC-plast. Det är inte det lättaste att hitta bra alternativ till den, då de varianter som finns i hård plast oftast är riktigt små för de allra minsta barnen. Hård plast anses som ett bättre val än de mjuka pooler som finns att köpa, just för att de inte innehåller lika mycket mjukgörare i sig som kan släppa hormonstörande ämnen som mjuk plast gör. Det bästa alternativet här är nog att köpa ett gammalt badkar begagnat och gräva ned i trädgården, men eftersom vår trädgård är ganska liten känns det inte som ett bra alternativ för oss. Jag har även hört att bada barnen i zinkbaljor ska vara okej enligt Naturskyddsföreningen, men dessa baljor är för små för lite större barn (mina barn är 3 och 5 år). Jag får helt enkelt fortsätta fundera kring detta, men är glad att jag hittat bra giftfria / giftminimerade alternativ till barnens utelek i sommar.


Det här var vad vi hade hemma tidigare. Allt från hinkar, spadar, vattenkannor, en kärra, småfigurer, kastruller mm. Allt i plast av den lite mjukare sorten. 

Uteleksakerna har bytts ut mot plastfria varianter i rostfritt stål, trä, plåt, glas, koppar och emalj. 

En otroligt söt liten kaffekanna i koppar, att ha till leken i sommar.

I vår lekstuga finns nu tillfällen till mycket lek och bus i sommar med giftminimerade leksaker.








Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.