Story of Stuff

Se den här filmen. Den förklarar med enkelhet och skarphet hur vårt konsumtions-samhälle är helt fullkomligt uppåt väggarna fel. Hur vi måste sluta NU. Vi kan inte köpa saker i den takt vi gör.

Något som jag upplever dagligen är att det är de prylar som jag har som tar energi från mig. De tar tid och energi från det som jag egentligen vill göra, dvs spendera tid med de jag tycker om. Min familj och mina vänner. Jag finner ofta inte någon glädje i att köpa saker. För mig är det oftast ett nödvändigt ont när jag behöver köpa något nytt. Som när vår ugn gick sönder i julas och vi blev tvungna att köpa en ny. Det tar tid att köpa, det tar tid att montera den nya ugnen och lära sig alla dess funktioner, och det tar tid att åka till återvinningen med den gamla ugnen. Men jag ser hur många finner glädje i shoppandet. Rushen, kicken av att köpa något nytt. Ju dyrare och större desto större kick.

Ta dig tiden att se denna film på dryga 20 minuter. Den ger en obehaglig klump i magen, men en nödvändig sådan. Låt oss alla tänka efter och sluta konsumera så förbaskat mycket.






Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.