Citron och ingefära

Hemma på bordet står det alltid en tillbringare med vatten och ett litet fat med ekologiska citronhalvor. Jag dricker mycket vatten, har alltid gjort det, och förutom att det är vansinnigt gott och törstsläckande så pressar jag alltid i lite citronsaft när jag dricker. Det är bra att alltid ha en tillbringare stående så att vattnet är rumstempererat, då det är mycket snällare mot magen att dricka än kallt som kroppen annars måste använda en massa energi till att värma upp. En liten varning dock. Jag fick ilningar i tänderna då syran från citronerna är väldigt frätande och om man går och smådricker hela dagarna blir det en väldigt belastning på tänderna. Jag avslutar numera alltid med ett glas med bara vatten så jag sköljer munnen ren för tändernas skull. Sen några dagar tillbaka har jag även provat att skära i några skivor med ekologisk ingefära i mitt vatten. Tidigare har jag alltid tagit ingefära i mitt te när jag vill äta det, men det var både gott och ger en liten energikick även i dricksvattnet.

Två mirakel-livsmedel. 

Ingefära är bra inte bara för immunförsvaret när du känner att du börjar få en förkylning eller blir sjuk. Den innehåller massor av antioxidanter och är dessutom antiinflammatorisk. Det är dessutom bra för hjärtat då det ökar blodflödet i hela kroppen och sänker kolesterolvärdet och sänker blodtrycket.

Citron är bland annat bra för att det är fullproppat med C-vitamin och antioxidanter. Trots att den är så sur så verkar den alkaliskt i kroppen, d.v.s gör kroppen mer basisk och återställer kroppens egna pH. En basisk kropp är mer motståndskraftig mot sjukdomar, även så allvarliga som cancer. Att äta citron dagligen är alltså ett ypperligt sätt att hålla kroppen frisk från sjukdomar. Citron är dessutom antibakteriell vilket innebär att den tar död på dåliga bakterier i kroppen. Därför passar den utmärkt för att rena kroppen, så kallad detox. Här är ett mycket enkelt och effektivt recept på detox som man kan göra några gånger per år.


Recept på två veckors detox med citronvatten

Vill man göra en detox för att rena kroppen, så kan man göra det enkelt med vatten och citron direkt på morgonen på tom mage ca 45 minuter innan frukost. Häll upp en tillbringare med vatten redan på kvällen och ställ bredvid sängkanten. Drick sedan en halv liter vatten med pressad citron i, direkt då du vaknar. Gör så i en vecka. Under vecka två så ökar du mängden vatten till en hel liter. Det renar och rensar kroppen rejält och är hur enkelt som helst! För ännu bättre effekt lägg i några skivor ekologisk ingefära i tillbringaren på kvällen så får du även ta del av ingefärans många hälsogörande egenskaper. Glöm inte att skölja munnen med vatten utan citron i som avslutning för att slippa syraattack på tänderna med ilningar som följd.

Lånad bild.

Ekologisk citron och ingefära ska alltid finnas hemma tycker jag.




___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.