En giftminimerad förskola

Jag har haft kontakt med förskolechefen på barnens förskola sedan i somras angående mitt engagemang kring att minska barnens exponering för giftiga kemikalier. Det gick upp för mig ganska tidigt att det ställe där barnen utsätts för mest gifter i form av kemikalier är just på förskolan. Det visade sig att jag hade rätt i det när jag började läsa på. Allt från alla plastleksaker som finns på avdelningarna, till att alla barnen på alla sex avdelningar dricker i plastmuggar. Vad de äter på vet jag faktiskt inte men jag skulle inte bli förvånad om maten serveras på plasttallrikar. All plast innehåller giftiga kemikalier och det är klart att det finns bättre och sämre plaster, men ALL plast är giftig. Så är det bara. Att plast aldrig ska komma i kontakt med mat och dryck, särskilt inte varm vet man. Ändå så görs detta på många förskolor. Något annat som jag reagerat på är att de har gammal elektronik (gamla mobiltelefoner, tangentbord och gamla kameror mm) att leka med och det avråder Naturskyddsföreningen starkt emot. Elektronik har inte alls samma stränga lagstiftning kring vad de får innehålla som leksaker och har ofta mycket högre halter av farliga ämnen. Även de skum-madrasser de har på skötborden samt som madrasser  på vilan skulle jag gärna vilja veta vad de är gjorda av. Skumgummi innehåller ofta bromerade flamskyddsmedel och många gånger är överdragen till madrasserna gjorda av PVC. Sådana material ska inte vara i närheten av människor och allra minst våra barn. Även att barnen inte alltid får ekologisk frukt är för mig ofattbart. De ska inte äta något annat än ekologisk frukt, men när jag bett att få en lista över vad som köps in ekologiskt står tex att äpplen köps in ekologiska i mån av pris och budget. Det är lätt att få ont i magen och bli handlingsförlamad, men jag känner att jag kan inte bara stå och titta på utan måste göra något för att få till stånd en förändring. Så jag kontaktade förskolechefen i somras strax innan hennes semester. Hon var positivt inställd och höll med om att det här är jätteviktiga frågor att ta upp.

Just nu är min nästa målsättning att få till stånd ett seminarium i ämnet "En giftfri förskola" av kunniga personer på Naturskyddsföreningen som är den organisation som ligger i framkant när det gäller dessa frågor, och som gör enormt mycket för att sprida information och fakta i ämnet. Men eftersom de är en ideell organisation är deras resurser starkt begränsade. Jag fick snart veta att de kan inte komma ut och föreläsa samt presentera förbättringsåtgärder för en enskild förskola så det räckte inte med att jag hade förskolechefen med mig på tåget. Jag måste även övertyga Örebro Kommuns ledande politiker att det här är jätteviktiga frågor så att även de kan vara med på Naturskyddsföreningens seminarium. Detta då det ytterst är politikerna som sätter upp regler för upphandling och inköp och har man inte med sig politikerna så är det svårt att driva igenom förändringar. Jag blev taggad. Jag börjar så smått inse att "lilla jag" faktiskt kan påverka, och den förmånen tänker jag ta tillvara. Så jag frågade om hjälp från förskolechefen och hon hjälpte mig med vem inom Örebro Kommuns ledning som jag skulle kontakta. Jag fick namnet på den som är ordförande i Skolnämnd sydost vilket är det område som vår förskola tillhör. I förra veckan fick jag kontakt med honom och darrande av nervositet berättade jag varför jag brinner för de här frågorna och varför jag tycker det är så viktigt. Jag förklarade situationen, att de ledande politikerna måste vara med på seminariet för att de ska komma och föreläsa. Han var mycket positiv och berättade också att deras målområde för 2015 är just "En giftfri förskola". Det här ligger alltså helt rätt i tiden. Men jag ska inte vänta till nästa år utan handla nu tyckte han. Eftersom det precis varit val i Sverige och Örebro Kommun ännu inte kommit överens om vilka partier som ska styra Örebro så måste jag dock vänta tills detta är klart så att jag inte går in och presenterar mina tankar och idéer för ett parti som sedan inte kommer att sitta i ledande position. Så snart detta är klart lovade han att återkomma till mig så att jag kan få namn och nummer till de personer som jag ska kontakta. Så nu väntar jag bara på att han ska ringa mig igen och jag kan boka in ett första möte med någon eller några av de politiker som ska vara med och styra Örebro de kommande fyra åren. Jag blir bara mer och mer taggad och läser på för fullt här hemma för att vara så förberedd det bara går när det sen är dags.

Här kan du läsa mer om Operation Giftfri Förskola i Örebro.

Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

1 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.