Aleppotvålar

Jag lovade att berätta om aleppotvålarna. Jag hörde först talas om dem i våras och blev nyfiken och beställde hem en. Än så länge har jag inte hittat någon tvål i en fysisk butik i Örebro där jag bor, men de finns som sagt att beställa på nätet, bland annat på Jordklok.

Den här tvålen fångade mitt hjärta i våras när jag köpte hem min allra första. Det visade sig snabbt att den gick att använda till oändligt mycket. Plötsligt har jag kunnat krympa innehållet i min necessär drastiskt, då aleppotvålen går att använda både till att tvätta ansiktet, kroppen och även håret.

De heter aleppotvål för att de tillverkas i staden Aleppo i Syrien. Där har man tillverkat tvålarna i över 1000 år. De lagras på ett speciellt sätt och innehåller endast olivolja och lagerbärsolja. Den är fri från allt vad konserveringsmedel, färgämnen och syntetsiska dofter heter. Olivoljan förtvålas och lagerbärsoljan tillsätts efteråt, det är därför den känns så mjukgörande och skön mot huden. Lagerbärsoljan finns med olika procentsatser i tvålarna (1% - 32%) och min erfarenhet är att ju mer lagerbärsolja desto "finare" tvål som passar sig bättre för till exempel ansiktstvätt och hårtvätt. Eftersom den är oljebaserad torkar den varken ut hår eller hud. Den rekommenderas om man har känslig eller extremt torr hud och ska göra under för den som lider av eksem. Min hud i ansiktet har aldrig varit bättre än sedan jag började tvätta mig med aleppo i våras.

Med tanke på den oroliga situationen i Syrien kan det ibland vara svårt att få tag på tvålarna. Jag har fått vänta ganska länge nu innan den med 32% lagerbärsolja fanns i lager igen, men nu fanns den så det blev en beställning igår. Det är också på grund av oroligheterna i Syrien som det börjat dyka upp billiga kopior av tvålen där de fina oljorna ersatts av den billigare palmoljan, så kolla alltid innehållsförteckningen på tvålen för att vara säker att det är den äkta varan.

Snart kommer ett inlägg om hur jag har gått tillväga för att plastbanta vårat kök. Här kan du läsa det. Ha det gott så länge!

Jag älskar denna tvål.

De fina tvålkopparna har jag hittat för en billig peng på Indiska.

Flytande ekologisk parfymfri tvål från Änglamark och en aleppo finns i vårt badrum.

En annan bra variant av flytande tvål är Såklart av Garant.
Men om jag får välja så tvättar jag mig alltid med aleppon istället.
 Jag vet att schampot från Såklart är godkänt som ett så kallat sista-schampo när man vill tvätta håret innan man börjar med no poo. 



Vill du få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. När du använder Aleppotvålen som schampo? Är det bara att ta lite på händerna och massera in? Är det viktigt att tänka på att ta rikliga mängder eller massera in under lång tid?
    Tacksam för svar (du får gärna svara på min blogg så att jag inte missar kommentaren, om du orkar)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna. När jag tvättar håret med aleppo så gnuggar jag tvålen försiktigt mot hårbotten så att hela hårbotten blir intvålad. Oftast får jag tvätta 2 eller ibland 3 omgångar innan håret känns helt rent. Vid sista intvålningen masserar jag sedan med fingertopparna så att hårbotten får en ordentlig massage (stimulerar hårbottens produktion av glansgivande sebum). Efter jag sköljt ur håret använder jag alltid en så kallad surskölj då jag tar 1/2 dl ekologisk äppelcidervinäger i en flaska tillsammans med 5 dl iskallt vatten. Detta häller jag över hela håret när jag håller huvudet framåtböjd (för att slippa få det kalla vattnet över resten av kroppen). Prova dig fram. Det är ovant i början när man är van att tvätta håret med konventionellt schampo som rengör håret på kemisk väg. Här tvättar du rent genom mekanisk tvätt, d.v.s det krävs mer massage. Hoppas det gav dig svar på dina undringar. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera
  2. Hej! Tack för fina tips och fakta! Blir lite intresserad av att börja använda aleppotvål. Återfuktar du med något efter du har tvättat ansiktet med aleppotvålen? Jag hittade en aleppotvål där det står 12% på förpackningen, antar att det innebär innehållet av lagerbärsolja - tror du det fungerar för ansiktet? Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  3. Hej Helena. Ja, 12% syftar till att tvålen innehåller 12% lagerbärsolja. Jag använder inte allepotvålen till ansiktet utan en tvål som heter African Black Soap. Jag återfuktar med en klick aloe Vera gel och några droppar arganolja. Du kan läsa mer om detta i min serie "Kemikaliebanta badrumsskåpet". Där ligger länkar till de produkter jag använder. Använd sökfunktionen eller googla "Saras Eviga kemikaliebanta badrumsskåpet" så hittar du den. Jag använder aleppotvål till att tvätta håret samt som handtvål i badrummet men brukar välja en med högre halt lagerbärsolja, 32%. Ju högre halt desto bättre kvalitet på tvålen. Mvh Sara

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.